02 augusti 2009

Karin-dagen



Fint väder i dag. Jag unnar er soldyrkare lite chanser att skaffa er värmeslag även om jag helst undviker den själv. I dag har jag dock vistats ute utan solskydd. Sol och jag var på konstnärerna Karin och Carl Larssons gård. Tyvärr får man ju inte fota inne i huset vilket hade varit intressantast. Vi åkte med min svärmor och hennes coola syrra Elisabet. Sol skuttade omkring där ute på gården och gjorde som Ronja. Ni vet aktade sig för att falla i det otroligt höga vatten som omger gården. Jag tyckte huset var mindre än jag föreställt mig. Definitivt mörkare, bara två rum som var så där ljusa som jag hade föreställt mig.
De firade lite där då det var Karin-dagen enligt almanackan. (Jag heter också Karin) Tydligen firade Larssons namnsdagar mer än födelsedagar.
Sen vandrade vi runt i Sundborn, tog oss även till deras söta lilla kyrka. Så fridfull och harmonisk. Hela familjen var visst begravd där. Carl har också målat inne i kyrkan och det syntes.

Väl hemma här bjöd svärmor Maggan på linsbiffar, koriandersås och avslutningsvis hallonpaj och hemgjord chokladglass. Sen ska Sol sova där i natt så det blir nog möjlighet att få somna före halv ett i natt.
Kan inte undanhålla en bild på mina kära vallmor. Så syndfullt sköna : )
Konstigt nog blev jag ingen trädgårdsmästarinna när jag blev med hus men vallmo är ju tacksamt. Min mans salig morfar som ägde detta hus skulle nog bli lite besviken över att vi inte lyckats nå upp till hans nivå av växtmagi. Allvarligt, Arne som han hette hade nog magiska gröna fingrar. När han verkade på den här gården var det ett fyrverkeri av ljuva färger från vår till höst. Allt frodades. Inte nu. Inte under den här mammans fingrar. Ibland är det bättre att drömma om en trädgård än att slåss mot den som D och jag känner att vi gör. Suck. Men nästa år då ni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar