31 december 2009

Mitt namn är Doof och ni gör som jag vill, ho ho.

Då årets sista dag tillika decenniets sista dag nu har anlänt tänker jag som många andra blicka lite bakåt. Om vi börjar med det nya årtusendets första tio år vill jag ge fantasin en röst för nyhets sammandrag kan ni få på TV.

För mig personligen var en av dagens nyhet att Peter Jackson ska bli adlad av the British Queen. Han har gjort så mkt för Nya Zeelands turist industri genom att... ja ni vet spela in Tolkien älskade trilogi där. Sen är det så att NZ tillhör fortfarande the Commonwelth så Elizabeth vill hedra den man som gav Legolas, Frodo och de andra liv på våra biografdukar. Och för mig var den här filmatiseringen något oerhört. 2001 kom första delen ut och jag var helt i upplösningstillstånd och tyckte att det var tortyr att behöva vänta ett helt år på nästa del. Så Sagan om Ringen i bioform i början av dena tidsperiod var en höjdare.

Samma år 2001 kom en annan bok serie ut på bio. Den var för mig ingen storkonkurrent till LOTR men jag följde med mina småsystrar på Harry Potter and the Philosophers stone. Jag hade inte läst böckerna men det hade Elin då åtta år börjat göra.Däremot blev jag förtjust i filmen och tyckte att det var en av de bästa barnfilmer jag sett. Så jag bestämde mig för att läsa alla böckerna vilket jag aldrig ångrat. Sen för er som inte gärna gör något så mossigt som att vända blad utan hellre matas visuellt så kan jag säga att ni missar halva storyn för HP-filmerna är kraftigt redigerade även om jag gillar dem också. Ta Hermione Granger söt och bedårande, hm ta och läs böckerna i stället : D

Sen kommer vi oundvikligen till min senaste addiction. Jag vet, jag är 37 år och borde lämna tonårsböckerna till tonåringar men jag är fast. Stephenie Meyers böcker om Edward och Bella har varit en av årets höjdpunkter för mig. Den här serien som populärt bara kallas Twilight är fascinerande ur många synvinklar. Det är inte bara romantisk kärlek utan också en familjesaga, man följer utvecklingen av Bellas karaktär från den truliga lite obekväma tonåringen till den person hon har blivit i sista bokens sista del. Jag har läst böckerna så många gånger nu att de lever för mig. Precis som Bilbo, Villemo, Aslan och många andra litterära gestalter.
Återigen tackar jag Elin som väckte mitt intresse.

Till sist vill jag återigen nämna Dan Brown. Filmad två gånger nu med Tom Hanks som Robert Langdon underligt val men ja så är Holly wood. Da Vinci koden och den senast boken har jag nyss tagit upp så....
Jag gillar dem och om de får någon annan människa än undertecknad intresserad av magisk religion så är jag nöjd.

Men filmmässigt så har ju det sprutat ut bra och dåliga såna sista tio åren. Men jag tror att jag talar för många när jag säger att Oscar för bästa biroll måste gå till Christoph Waltz för rollen som Hans Landa i Inglorious Bastards. Det är den tom decenniets roll tolkning i mitt tycke.

Andra bra filmer har varit Pirates -serien, Sin City, Kill Bill, Constantine, The Village, och Avatar. Men listan kan säkert fyllas på.


Årets mest intressanta nyhet har inte kommit genom böcker eller film dock men den har en koppling till fantasin. Kärlek som ni vet är en magisk kraft i sig själv. Den får människor att lämna sina familjer, mörda sina släktingar och förråda sina kungar. I alla fall i böckerna : ) Men ibland överraskar den oss människor också. Långt efter att vi slutat tro på någon magisk förändring i våra liv kan den dyka upp. Kärleken. När min yngsta dotter fyllde år i oktober var det en vanlig hektisk dag  ända tills det plingade på dörrklockan på sena förmiddagen. Helt utan förvarning kom min mamma och hälsade på men inte själv. Med sig hade hon en gammal bekant som jag personligen inte sett på sisådär 33 år. Men där var han, Roffe, en kompis sen förr. Och nu är han så mycket mer. Om ni visste hur annorlunda en människas liv kan bli av denna "enkla" känsla. Här är det nog ett fall av seeing is believing och jag tror. Denna händelse av oväntad vändning i min mors liv har fått mig att känna att det är aldrig för sent. Och jag vet att jag talar för mina bröder också när jag säger att nu känns det bra, nu har hon hittat hem. Det finns en smula rättvisa i universum. Saker kan bli som man vill eller önskar. Så sätt upp era mål och hopp inför det nya decenniet och sträck på er. Jag ska fortsätta att sträcka mig efter stjärnorna själv för jag vet att man kan nå dem

3 kommentarer:

  1. Sista stycket var riktigt gripande,blev faktiskt lite tårögd. Ha en bra fortsättning på det nya året/ma

    SvaraRadera
  2. Och som du redan vet så Blir även Patrick Stewart adlad av the Queen. Och appråpå det så är jag lite besviken över att du inte nämnt Transformers filmerna och senaste Star Trek filmen...

    Bättring...

    SvaraRadera
  3. Sista stycket var riktigt fint, och tänk - ännu finare är det att betrakta dem live.

    SvaraRadera