16 september 2011

Less, stress och mjölkpress

Ja i trend med allt annat som har krånglat så har inte Blogger släppt in mig här , så jag har just krånglat och återställt mitt konto -SUCK!!!!!!

På sista tiden har saker varit en smula hindersamma, allt från skolbekymmer, förkylningar till allmänna missförstånd. Det är ju naturligtvis inte fruktsamt att vara självömkande, eller negativ...men lite tjurig kanske. Just nu har jag så mkt arbete i skolan så att jag undrar hur jag ska hinna med mina andra roller i livet? Jag hinner inte träna, umgås med kompisar eller släkten särskilt mkt. En dags roligheter kostar mkt i arbetsbörda. Så det gör att man får noggrant avväga vad som är möjligt att göra. 40 årskalas ok - men sitta och fika eller gå på bio känns som...neeej det får bli sen nån gång.

Får jag 10 min över orkar jag inte prata i telefon, då läser jag hellre. Böcker, serietidningar eller bloggar, nånstans där jag är ensam med mig. Som idag då läste jag "Underbara Clara". Dagens inlägg var intressant, inte bara för att jag tyckte kantarellsoppa lät gott utan för att hon skriver "istället för att använda dyr grädde tillsatte jag lite bröstmjölk". Ha,ha,ha tror ni att jag hajade till eller? Men det var inte det bästa utan det var alla kommentarer hon fick, för visst var det så att Clara skojade lite- längst ner i inlägget kan man läsa
"*Kornas bröstmjölk alltså. Vad TRODDE NI egentligen?".

En del, eller majoriteten ansåg att hon var nog frisk och sund eftersom att hon skojade. Men som nån sa, varför? Vi är den enda djurarten som hellre dricker ett annat djurs bröstmjölk än sin egen ras. Hur har det utvecklats så att vi tycker att det är så vidrigt, vem bestämde det? Personligen dricker jag inte mjölk alls så för mig är smaken konstant vidrig, men i mat eller te. Helt ärligt kan jag inte tänka mig att använda en människas mjölk, och då ska ni veta att jag själv har hel-ammat mina döttrar länge. Plus att jag tror att det är en bra mjölk som människor smälter lättare än komjölk.

Så långt har jag ännu inte kommit i min fördomsfrihet, men jag vill inte säga att någon annan är äcklig för att de tycker att människomjölk är okej. Att folk har så lätt att uttrycka sina åsikter på internet är både skrämmande och fascinerande. En av mina döttrar har varit utsatt för bloggmobbning, inte för att hon bloggar men hennes namn cirkulerade på en del andra tjejers bloggar. Det var hennes klädstil som diskuterades främst, den uppskattades alltså inte. Så nu när man mobbar nån kan man göra det helt offentligt och dessutom om det är en känd person så får den personen mer eller mindre skylla sig själv. Inte okej i min bok!

Nej nu bara för att bryta av allvaret så får ni se nästan-tonåringens tjusiga nya draperi:

8 kommentarer:

  1. Asså, jag gillar ju ko-mjölk så... men bröstmjölk, not so much ;P

    Människor -_-

    SvaraRadera
  2. hoppas det blir mindre stressigt snart - tycker många verkar ha så fasligt mycket nu - inte nyttigt för människan...denna galna värld! och inte är det kul med mobbning på bloggar! fasar lite över när dotra kommer sätta igång och blogga..hon är ju lite sugen när mamma är sån som hon är..så klart :)

    kramar om, Lycke

    SvaraRadera
  3. @ Malin, ja åsikter om bröstmjölk har man så är...
    @ Lycke, ja hoppet om en lugnare vardag finns ju alltid där : ) Barn och bloggar, in yngsta har en blogg lite oskyldigt sådär. Praktiskt då hon kan lägga ut önskelistor till långväga släkt...men jag förstår vad du menar!

    SvaraRadera
  4. Är man inloggad på något annat, kan man inte samtidigt logga in sej på Blogspot... Universitet använder Google också, man måste logga ur sej först..

    SvaraRadera
  5. P.S.
    Ohomogeniserad mjölk, typ vispgrädde och Gammaldags Mjölk tål vi bättre än de moderna industriprodukterna.. Tänk att det har blivit så "fult" att amma offentligt... på caféer och dyligt.

    SvaraRadera
  6. Wow that's a lot Met.

    Sorry you've had such a hard time (I know I said this on my blog, but I really mean it :) )

    The human milk VS cow's milk thing is funny. I guess animals ((us included) are only supposed to drink milk for a a short time at the start of their lives, but humans, being humans we found a way of getting a food and drink source that's around all the time.

    Of course the real problem here Met is that I have a wild imagination and now I'm picturing rows of topless women with those miking machines on their breasts! It's their job, going to the 'dairy' every morning to be 'milked'. And then in the shops there are rows of different brands of human breast milk. Swedish milk (of course the lady on the bottle / carton is blonde with blue eyes!) Jamaican breast milk, with a hint of coconut. Or at the bar with a dash of rum!

    If this image stays in my head I'm blaming you Met :)

    SvaraRadera
  7. Cyber bullying is a real problem. As you say once it is there it is there for all to see. Here schools are taking it very seriously and you can get suspended and expelled for it.

    SvaraRadera
  8. @ Hannele, tack för tipset om inloggningen. Den tanken hade inte slagit mig! Och ja, visst tycker många att offentlig amning är "läskigt" men det stoppade aldrig mig ha,ha1 Var ungarna hungriga så fick väl folk stå ut med en "läskig" mamma...tror inte de hade önskat höra en grinande bäbis istället hur som helst.
    @ Ev..wot!!! My fault? See that inner image as a present. A lot of lovely ladies to imagne, how can that be wrong? And thank you for your concern, but I always know that after winter comes spring : )But when my daugther is a target for other kids, THAT I do not take lightly.

    SvaraRadera