05 september 2011

September

September

The goldenrod is yellow,
The corn is turning brown;
The trees in apple orchards
With fruit are bending down.

The gentian's bluest fringes
Are curing in the sun;
In dusty pods the milkweed
Its hidden silk has spun.

The sedges haunt their harvest,
In every meadow's nook;
And asters by the brookside
Make asters in the brook.

From dewy lanes at morning
The grapes' sweet odore rise;
At noon the roads all flutter
With yellow butterflies.

By all those lovely tokens
September days are here,
With summer's best of weather,
And autumn's best of cheer.

Helen Hunt Jackson

Ja, jag måste böja mig. Det är höst nu. Förkylningstider (känns i min febriga kropp), kalla mornar och skolstress. Min trädgård förbereder sig för vila även om squashen ger ifrån sig små frukter och indiankrassen blommar.
Vi har mängder av mystiska svampstigar, jag misstänker att det är efter Myrrhen Daniel öste ut mot de ettriga rödmyrorna i somras. Känns inte helt bra.Undrar vad det är för sort?
Inte kantareller i alla fall. Den här månaden gillar jag vanligtvis, men i år är skolkraven så höga att jag inte riktigt hinner njuta. Men så fort febern är helt borta ska jag anstränga mig om att ta till vara på hösten allt jag kan, för jag tillhör ju den där underliga procenten som känner förväntans glädje över den här årstiden. Inget mer pollen. Mindre behov av solglasögon från morgon till kväll. Äntligen får man klä på sig och.....Halloween.

1 kommentar:

  1. Krya på dig och hoppas du får njuta så fort som möjligt.
    ps. jag gillar också att jag får klä på mig...även om jag gillar att klä av mig också ;)ds.

    SvaraRadera