27 september 2013

Funderingar

Jag undrar ofta hur andra människor tänker, hur ni sorterar information och hur ni processar den? Antagligen varierar det och det finns inget svar. Ibland hör man att någon har ett väldigt splittrat tänkande och andra kan benämnas som enkelspåriga, dvs en sak i taget och det ska helst vara nedbrutet i så enkla beståndsdelar som möjligt.

Fast jag tycker nog att min egen förståelseförmåga ligger olika inom olika ämnen. Till exempel så utgör detta inget problem för mig.
Till höger är de böcker som jag nu läser parallellt, och till vänster de som väntar i kö (de mest akuta). Jag blev inspirerad av en kompis bild på sina senaste förvärv och beslöt mig för att åskådliggöra de böcker som är hemma nu och s a s på gång. (Hrm, jag kan ju ha nån beställning i cirkulation.)
I övrigt har jag mentala listor för olika romaner, diversefackämnen och de kan jag hålla reda på-

Däremot, kan jag inte lika lätt komma ihåg exakta datum, hur man gör pannkakor, vilka plagg som ska tvättas i vilka grader (tack tvättlappar) eller var jag lägger nycklar-plånböcker-viktiga lappar. Och måste jag lära mig något lätt praktiskt kan det ta lång tid. (Jag var 21 år när jag fick mitt lämplighets- intyg för körkort och närmare 36 när jag fick körkortet). Att arbeta med fysiska material som trä, tyg eller metall är som om någon skulle be mig förklara Schrödingers kattexemplet på Xhosa många gånger.

Trots detta så har jag en cnc-operatörs utbildning som krävde att vi gjorde egna metallhammare. Min fd lärare (jag var 34 år då) berättade för mig en gång att när någon ny elev blev deppig för att det var svårt brukade han förklara att en gång hade han en elev som slängde sin keps över hela maskinrummet i frustration och gång på gång hävdade att hon aldrig skulle klara det, men nu var hon färdigutbildad och klar. (Kul att man får vara inspiration, kanske inte så smickrande.)

Jag tror att vi ska vara glada att alla människor inte har lätt eller svårt för samma saker. Hur skulle det vara om alla kunde mjölka kor men ingen kunde bota korna när de blev sjuka? Eller tänk om det aldrig fanns en strävan efter att leta efter sånt som inte kan ses så lätt med blotta ögat, då hade vi sannolikt inte ha många mediciner eller kunnat upptäcka att det finns gifter i vissa vattentäkter. Variationen i andras och vårt eget tänkande är lysande enligt mig. Jag kommer aldrig förstå hur man kan göra så det går att bota cancer, sända tv-bilder över hela jorden samtidigt, eller varför så många människor gillar choklad. Jag är bara glad att det är så.

6 kommentarer:

  1. Enkelspåriga är de som aldrig kan byta riktning, inte ens när de är nära att krocka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. TV-bilden kan jag kanske fatta, men inte hur jultomten kan vara på många platser samtidigt.

      Radera
    2. Jultomten är i sanning ett mysterium, tack och lov. I somras såg jag en enkelspårig dam som åkte rakt i fel körfält i min hemstad under semestersäsongen. Tur att det jämt är köer då så alla kör långsamt ha ha.

      Radera
  2. Hungergames**Jag bara älskar dig !!! du kan inte komma undan nu , säger jag i tanken men menar det ordentligt ! Lilla stora flicka. du är så fin 'kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lycke, rund under fötterna eller inte så var det väldigt snällt. Ja, festtillfällen är sällsynta även hos mig. Det finns dock inga hippor som möhippor ; P

      Radera
  3. :) var bara tvungen att kika in igen och kolla vad jag egentligen skrev igår:)) jag var på möhippa och ganska rund under fötterna när jag kom hem:) lite ovan det där nuförtiden minsann, och måndag av alla dagar, hihi..kan säga att det där dröjer ett tag för mig nu innan det händer igen. Liten hos dagmamman. nu ska jag vila lite. måste hitta en ny bok att läsa..

    kramar Lycke

    SvaraRadera