22 oktober 2013

Sådär i oktober

Fick lov att inviga min pumpa-bakform i morse. Kanelkaka. God. Något måste jag ju göra för att komma i mysrys-stämning utöver att läsa.




Efter att ha läst fjärde "parasollboken", Heartless av Gail Carriger, samt Mörk jord av Belinda Bauer, så kan jag säga att Carriger står för myset och Bauer för ryset.

Många spännande saker avslöjas i Heartless om intressanta sidokaraktärer. Så pass att min aktning för Carriger höjdes ytterligare. Jag uppskattar fortfarande den ultraviktorianska touchen, och tänker allt mer att jag kanske ska se hela serien lite som första Scream-filmen, en parodi på genrers. Det underlättar en hel del.

Bauers debutbok är knappast trevlig. Söndertrasad familj, seriemördare med inriktning pedofili, samt en tolv-årigs pojkes förtvivlade kamp att laga familjen på en något makabert vis. Steven måste helt enkelt hitta sin morbrors lik. Mycket spännande att följa hans tankegång i jakten på helhet. Men mästerligt berättat. Ser fram mot att läsa mer av Belinda Bauer.





2 kommentarer: