28 januari 2011

7'59 fredagen den 28:e januari

Har haft en egentligen ovanligt lugn vecka. Inte sysslolös men relativt konfliktfri, få stressande deadlines osv. Hade visserligen min sista "stora" skolsak igår, en opponering mot min vapendragare i skolan, Gamern; men det gick bra. Ingen av oss behövde skriva om allt vi hade producerat enligt vår käre professor Kitty.
Så nu känns det som att jag kan börja koncentrera mig på vårens kurser och det är bra !

Annars har jag läst. Har avslutat Tjechovs novell samling Stäppen som var överraskande läsvärd. Tjechov visar stor insikt i människorna känslor, beteenden och skriver med en torr humoristisk ton. Sen har jag avslutat "Tales of the Tikongs" av Epeli Hau'ofa. Den handlar om livet på en ö utanför Nya Zeeland, och även den är en novellsamling. Den utgår från västvärldens "behov" av att gå in och modernisera och utveckla mindre "utvecklade" kulturer. Man skäms lite när man läser, trots att den är rolig och ironisk utan någon tillstymmelse till "offerkofta" så känns det inte riktigt bra att var västerlänning när man läser vissa av novellerna. Just den här boken är en av kursböckerna ur den litteratur kurs jag kommer att ta i södra Stilla havs floran.
Men den mest spännande boken är den jag inte har avslutat än, The Distant Hours av Kate Morton, vilken pärla. Blev tipsad på Calliopes sida. Jag är helt fast i den : D

Trots allt läsande så har jag hunnit baka lite. Blev lite osams med mitt pubertetsmonster häromdan men fem minuter senare kom hon trippande som om inget hade hänt och frågade om VI inte kunde baka till hennes klassens timme. Så klart att JAG ställde mig och bakade själv, (ja man får skylla sig själv). Men efter att ha bakat de önskade schackrutorna blev jag sugen på att baka mer. Så jag tog fram Decibels "resept på hallongrottor".





Men jag tror inte bilden kan förklara det roliga, pilliga och tidsödande med dem. Jag hade inga passande formar, men knäckformar hittade jag. Så varför inte göra miniatyr grottor ?




Som ni ser i jämförelse med lakrits-singoallorna så är de ytte-pytte-nytte. Sen är de tokgodare än just lakrits-singoalla. Eftersom att jag inte borde äta kakor så lär jag väl donera dem. Till mamma tror jag. Mina flickor ska åka söderut idag, till mormor. Själv ska jag vila tills jag storknar : D

1 kommentar:

  1. Kakorna ser goda ut och snällt av dig som tänker på din bantande mamma. Vet du vad jag gjorde när jag läste det här? Jag gick ut och gick en timme så nu är jag redo att smaska Ses snart Kram

    SvaraRadera