17 april 2012

No man is an island, eller?

Sitter och tänker på ensamhet. Och utanförskap. Det slår mig att jag i perioder har varit en väldigt ensam människa. Inte på det där avkopplade viset, när man njuter av att vara själv. Utan verkligen ensam.

Dessa tankar har kommit smygande efter att ha funderat på saker mina barn sagt. Tonåringen uttryckte för ett tag sen sin frustration över att det kan vara så svårt att connecta med andra människor, att det är svårt att känna att man passar in, eller att man blir sedd som människa. Och igår sa minstingen att hon önskade att hon kunde gå in i andras kroppar för att känna om de också kunde känna sig avundsjuk på att kompisar lekte med varandra när man själv inte blivit inbjuden i leken.

Till den yngsta sa jag att jag nästan kunde garantera att de flesta kände så ibland. Och till tonåringen...ja det är lite knepigare. För hur är det för andra människor, jag vet verkligen inte. Det tog många år för mig att känna att det fanns människor som förstod mig, eller så var det bara jag som ändrades jag vet inte där heller.

Jag undrar hur ensamma vi egentligen är? Personligen står jag ut med att vara själv ganska länge, men alla gör inte det. Och det är hemskt när det inte är självvalt, som under tonårstiden när allt de flesta är ute efter är att få känna att man tillhör den inre cirkeln och inte anses vara "ute".

Under in egen tonårstid kände jag mig konstant som den fula ankungen. Jag trodde nog innerst inne att "en dag ska jag visa er minsann", men vilka de där var som jag skulle visa något var har jag ingen aning om. Jag tror det var mig själv. Jag måste själv känna att jag duger och att jag förtjänar en plats i solen...men det har inte varit lätt. Om man har bestämt själv att man är en outsider så tar det tid att välja flocken. Själv är jag inte riktigt där än.

Precis, jag har fortfarande bekräftelsebehov. Jag vill fortfarande bli sedd. Varför skulle jag annars outa mig själv på internet i en blogg. Som barn blev jag, som en hel del andra, retad när jag kom till nya skolor, eller bara utanför. Så jag vande mig vid mitt eget sällskap, men utanförskap - det är svårt att vänja sig vid. Det faktum att vi människor har så många som kan känna igen sig i det jag skriver (för det tror jag många kan), det mina vänner får mig att tycka att vi inte utvecklas mer än höns. De skaffar också hackkycklingar och har en hierarki, något att tänka på

10 kommentarer:

  1. Jaadu Anna, Jag kan inget annat än att hålla med dig, även jag har gått i dessa tankar under en längre period, denna jävla ensamhet, FAST att man inte är själv, att man kan känna sig så fruktansvärt (och får man använda ordet "patetiskt") ensam, vad är de som stället till de och får en att känna så, och vad är de som gör att man "BARA MÅSTE" tillhöra innegänget, för vem bestämmer vem som är inne eller ute?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du Julle, jag funderade på det där med att vara "inne" eller "ute" igår. Jag tror att det symboliserar flocktillhörighet för människan. Vi är sociala varelser, vare sig vi vill eller inte. Precis som de flesta andra däggdjur så har vi instinkter, en av dessa är att behöva vara med i en Flock/en grupp. Så min teori är att vi tror att om man är "inne" så är man automatiskt alltid medlem av flocken, ett slags evigt medlemskap på lyxigaste klubben : )
      Vem som bestämmer vem som är på eller av är ju beroende på om man passar in i den grupp man vill tillhöra. Carola kommer aldrig få bli emo, Alexander Bard kommer aldrig bli skönhetsdrottning, själv kommer jag aldrig passa in i Våmhus ; P

      Radera
  2. Men vem vill passa in i våmhus haha
    Nä du Anna, bättre ställen finns de att passa in på ;)
    Men du har nog himlans rätt om att det handlar om instikter alltihopa, trökigt nog.
    Men något mer jag märkt är att de är svårare att hitta vänner i vuxen ålder, då alla verkar tro att man baktalar dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant. Det är knepigare att hitta vänner, inte bekanta eller kompisar, men just vänner!

      Radera
  3. Ja nog är livet bekymmersamt. Att försöka anpassa sig till allt o alla, eller så att man känner sig hemma någonstans. Denna kamp att få höra till någon el några. Jag tycker du Anna är en underbar person, du har haft dina arbetsamma perioder i livet och jag vet att du kämpar även idag. Men jag tycker och jag vet att det är lättare sagt än gjort att leva i nuet, strunta i att försöka anpassa sig. Du har en helt underbar familj o en stor familj. Ni finns alltid för varandra i vått o torrt. Att barnen känner som dom gör är allt för sorgligt, det jag kan trösta dig med att jag vet att här är dina barn sig själva de behöver inte ställa om sig på någotvis. Vi älskar dina barn. Nu blir det bara svåra ord att skriva men hoppas du förstår vad jag menar. Det jag kan säga är att jag finns här för er alla om ni vill vara er själva. Kramelilkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lilo, ja jag uppskattar ditt stöd, det ska du veta.

      Radera
  4. "Och jag är bra på att vara själv men usel på att vara ensam" sjunger Lasse Lindh i "Jag klarar mig aldrig ensam". Det är ett väldigt bra citat, för oftast är det så det är. Ensamheten är alltid värst. Det har jag tyckt väldigt länge. Ångest, sorg, utanförskap, tomhet eller apati. Det mesta grundas i ensamheten. Ensamheten i tankarna och hjärtat. För mig i alla fall. Inte i ensamheten som att vara själv. Som du antagligen vet, kan man vara ensam i ett rum fyllt av familj och vänner. Du och jag har aldrig pratat så mycket om din uppväxt, mestadels för att jag fått intrycket att du inte vill. Avläsning. Jag är lite feg också, vågar inte fråga. Vet inte, men jag vill att du ska veta att jag älskar dig jättemycket. Och din familj. Min familj :-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lilla Hamnstad, jag håller så med Lasse. Jag tror att den inre ensamheten alla människor bär på är svår för de flesta. Det är väl lite det man får lov att lära sig att leva med, men det är svårare än det låter.Och du har rätt,jag är inte så pigg på att prata om det förflutna. Det mesta har jag gjort fred med, men några tyngder hänger väl kvar. Men de allra värsta sorgerna och jag är överens nu. Jag vill inte att bitterhet ska råda i mitt liv : )

      Radera
  5. Ja livet är inte alltid lätt med alla med och motgångar..men du är en underbar stark människa som jag hyser stor beundran för..ändra dig aldrig gumman.. <3

    SV: Tack hjärtat..jag bara älskar min stil och det är ju huvudsaken att jag trivs..vad andra och Johan tycker skiter jag blankt i.. ;) hihi.. Men du..vi får ta en loppistur till spader dam igen och kanske kanske finns din "drömhatt" kvar..denna gång köper du den även om det bara skulle vara så att den blir hängande som prydnad..ibland måste man ju köpa ögongodis även för att mätta själen.. <3

    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åkte förbi avfarten till SM i dag och tänkte på alla fynd som bara ligger där och väntar ; P

      Radera