01 augusti 2013

Någon rubrik bara

"Åh nej, hur kan det redan vara augusti" utbrast tonåringen idag. Jo, tiden går, vare sig man har roligt eller ej. Nackdelen med att vara ledig i tio veckor antar jag kan vara att man känner "söndagsångest" redan första augusti trots att det dröjer ett par veckor innan skolstarten.

Jag gillar den här månaden för nu är vattnet varmt, och bär och frukter mognar. Sen kommer natten tillbaka. Fast jag erkänner att jag fick lite söndagsångest själv när tanken slog mig att "hjälp, skolstart, det betyder tjatstart". Morgontrötta barn, scheman att följa, och möten hela tiden.

Samtidigt så betyder det mer struktur på vardagen, om allt går som det ska, och det ska det väl ; P
För planer ska man ha även om de kan gå i stöpet. Så min plan är att tänka så.
Jag ska bara hinna med lite picknickar och teinbjudningar innan sommaren tar slut. Och som jag ser det så gör den väl det strax innan Halloween, sådär i oktober. Så idag bakade jag lite muffins och lekte helt frisk. Ganska trevligt. Fast jag hoppas att jag snart slipper leka frisk, att jag vaknar en vacker eller stormig eller regnig dag och bara känner att nu, nu är allt bra igen. Eller åtminstone acceptabelt.

Att, som jag skrev om i höstas, bli deprimerad är inget som jag önskar någon. Det går inte riktigt att förklara hur svårt det är att ta sig i den där berömda kragen. Någonstans så vet jag att jag kommer få en vardag där mitt sinneslag är lättare, men vissa fåniga dagar tvivlar jag och räds att det kommer aldrig gå över. Hur mycket tid jag än ger mig själv.

Just nu växer tom mina bokhögar, böckerna ligger halvlästa -olästa, och det är kanske bara en lätt dipp i mitt övriga dippande. Men lite rädd är jag allt. Fast jag vet att jag inte är ensam. Jag ser och hör om så många som har varit med om detta. Ibland hjälps det inte att veta det bara. Ensamhetskänslan kommer ändå.

Efter den här erfarenheten har läkt ut kommer jag att förstå andra människor i samma situation så väl. Något jag trodde att jag redan gjorde, men inser att vissa saker måste man uppleva själv. Fast jag hade väldigt gärna klarat mig utan den här erfarenheten ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar