14 november 2011

We would have such a very good time...

Varje år är det tradition att jag och Decibel tjuvstartar med pepparkaks baket. Vi börjar i november fast i år väntade vi inte ens tills efter mitten av månaden. Men vi är förlåtna för det är ju en särskild orsak. Sen Lilo övertalade mig att hon och jag skulle hyra en bystuga och sälja "juliga" saker i så måste jag ju leverera något. Så här är det mjölkfri pepparkakor i full tillverkning.
Årets peppakaksbild på den enda medbrottslingen i mitt "starta julen för tidigt" planerande.

Men så började jag undra över ljus-stöpning igår när jag fann en påse sparade ljusstumpar. Ni förstår, i min släkt lider (och då menar jag lider) några av oss av ljusallergi. På fullaste allvar, tänd ett ljus och se oss snörvla inom kort. Mycket tråkigt. Men till jul brukar jag plåga mig under advents söndagarna. Men det blir många ljusstumpar över. Så jag frågade min experiments-vane Daniel om jag inte kunde göra ett ljus av dem på något vis. (Han avskyr att man fuskar med traditioner men kan inte motstå att få experimentera.)

Vips så hade han plockat fram plåtburk, kokande vattenkastrull, avklippt ölburk att hälla massan i. Och så här blir det när Skeris 'kokar' ljus.
Jag rev bort ölburkens skyddande omslag och voila - ett aprikosfärgat ljus ser dagens ljus (pun intended). Men tyvärr kunde jag inte hålla mitt löfte till Daniel. Jag lovade att inte skära mig när jag drog i metallen, kanterna är vassa ska ni veta. Lite blod blev det. Sorry.

Men uppifrån så är det inte lika 'tjusigt' eller vad jag ska säga. Jag kan inte låta bli att fnissa när jag tittar ner i det, men det kanske bara är jag som får underliga associationer.
Hm, tja i alla fall var det roligt.

...such a fine time.

3 kommentarer:

  1. Jättemysigt, manken gör pepparkakshus, som berättar om något som hänt under året.

    SvaraRadera
  2. @ Hannele, vilken underbar idé. Personligen så har det här året lämnat åtskilligt att önska så nästa år kanske jag 'lånar' den idén.
    @Julle, : ) nånting sånt ja ; P

    SvaraRadera