28 augusti 2012

Vem dödade grannfruns hund?

En av de mest givande böckerna jag har läst i sommar är Mark Haddons The Curious Incident of the Dog in the Night-time (som en mycket klok och insiktsfull person rekommenderat). Alltså den märkliga incident med hunden nattetid. Det är en bok om den femtonårige Christopher, om att vara utanför och om att se saker från ett helt annat perspektiv än vi vanligtvis möter.

Den är dels en detektivberättelse om vem som mördade grannfruns hund, men också en detektivberättelse om Christophers mammas död. Saker är ju sällan som de verkar vid första anblicken och det blir vår protagonist snart varse om.

Varför den här huvudpersonen är något udda beror på att det antyds ganska kraftigt att han har någon sorts högfungerande autism, och fast jag många gånger fnissade till över hans intressanta lösningar för att få allt som han vill (som att färga maten för att han inte klarar av vissa färger), så kan jag hålla mig för skratt andra gånger.

Det finns inte två individer med autism som är likadana. De må ha samma diagnos, men den yttrar sig något olika hos olika personer. Men...jag fick lov att gråta lite när jag läste om hans sakliga beskrivningar av sina föräldrars reaktioner på hans beteende. Både för hans, föräldrarnas och min egen skull.

Hur förklarar man för omgivningen att ett barn måste äta bara röd mat eller att de bara kan gå till skolan om de har gjort alla rutiner i rätt ordning? Hur orkar man bli väckt av ett barn flera gånger per natt för att barnet vill att man ska bekräfta att allt är som vanligt? Hur håller man sig lugn när man upplever dagens tionde raseriutbrott för att barnet inte förstår vad som händer eller för att rutinerna blivit annorlunda för att mamman försvinner?

Jag vet att man inte orkar, jag vet att man inte alltid håller sig lugn och jag vet att livet är som en enda stor berg och dal bana med dessa barn. Men att läsa den här boken var ändå en aha upplevelse för mig. Mark Haddon har sagt att han inte är en expert på autism, men jag tycker nog att han lyckas fånga både Christophers svagheter och styrkor bra utifrån den problematiken.

För styrkor har han, och bäst av allt är ändå slutet där han konstaterar att han kan faktiskt ganska mycket. Ibland finns inte det där Hollywood slutet där alla blir superlyckliga, men jag nöjer mig med good enough och det får jag av Haddon.

På svenska heter boken Den besynnerliga händelsen med hunden om natten och finns att beställa på Bokus typ HÄR. Och ja, man får reda på vad som hände med grannfruns hund : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar