01 augusti 2012

Månad Åtta

Augusti är här. Jag också. Fortfarande. Har haft finbesök ett par dagar av Suzana aka Krimskramsan med sonen Felix. Så nu har det gåtts på loppisar och affärer : ) Jag gör lite fynd själv när jag följer med henne. Bästa fyndet var dock överraskningspresenter hon hade med sig. Det bästa glömde jag fota - kantareller så gula och vackra. Samma dag stod jag och tittade på kantareller a femtio kronor asken för att konstatera att det är för dyrt, sen kommer hon med solsken till mig.

Men lite vintage bakhäften har jag fotat i alla fall.
Man kan aldrig få för många bakböcker : )

Rolig är även den uppiggande plastfolieavrivaren:
Den fungerar utmärkt, redan testad och godkänd!

När jag fyllde år i juni fick jag av Suzana en så otroligt söt pipmugg. PIP-mugg, ska det nog särskiljas, för än är jag inte så gammal att jag måste dricka ur en pipmugg : )
Underbar. Den "rysk"-inspirerade teburken höjer också humöret. Ska vi se vad det är för te i?
Inget drickbart : ) Hennes virkade disktrasor är för vackra för att användas. Jag vet att de kommer vara bra att gnugga bort sånt som sitter lite, men det känns som helgerån att använda dem. Så efter sex veckor ligger de kvar i tryggt förvar.

Varje chans till solsken och bad tar vi tillvara på. Även om vattnet är kallare än vanligt.
Bara att ligga och läsa "Julia" på stranden kan vara guld värt. Själv har jag solat, mot min normala inställning. Måste suga åt mig värme så jag kan lagra den inför vintern.

Jag brukar älska Augusti, och anledningen till det är att den är så fruktbar och grönskande. Samt att värmen brukar vara hanterbar för mig, som vanligtvis avlider i juli. Sen börjar ju skolan - jag vet -  skolångest! Men som förälder är det lite skönt med rutiner (inte tidiga mornar dock) och att det känns som en tidsmarkering. Jag behöver lite hållpunkter för att veta var i tiden jag befinner mig.

Brukar ni glömma var ni är? Tidsmässigt alltså, inte rumsmässigt. Ibland tror jag att det är helt andra dagar, ibland helt andra år. Men särskilt säsonger tenderar att smyga upp på mig. Oj, är det jul om en månad, eller va? - skolavslutning - är det sommar snart. Men nu är det augusti, och bären är som godast.
Turkisk yoghurt, Start, jordgubbar och blåbär, det är frukost det : D






10 kommentarer:

  1. Barnbarnet äter turkisk yoghurt naturellt, de där sockrade sakerna är märkliga, jag har också vuxit upp med naturligt sura saker...

    Bakning + sommar = SANT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele, bakning och höst verkar det mer som nu : ) Naturellt är alltid godast för du kan man lägga till smak själv om man vill dessutom.

      Radera
  2. Vilket härligt inlägg och vilka UNDERBARA presenter. Jag vill också ha en sådan där rosa plasthållare - rice 4-evvah!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet att jag hade inte ens tänkt på att det var en Rice grej förrens du påpekade det ha,ha ! Men visst är det så...och ja vissa av oss behöver lite extra färg och glädje. Har helt övergett vitt och utslätat nu.

      Radera
  3. Tack för att vi fick våldgästa er gumman, alltid lika skoj och jag verkligen stortrivs hos er trots gästande getingar och mygg! ;) <3
    Och jätteskoj att du gillade mina små presenter.. =)

    Kramhögar
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. : D ja du är som en året runt jultomta ; P

      Radera
  4. jo jag glömmer ofta, ibland tom år :) vad underbart där! finaste Sanna, hon är så fantastiskt generös. de där gåvorna var underbara, och den där teburken, den har jag med :) Här har det känts rörigt och mycket, men mest inom mig som vanligt. längtar lite lugn och en dator för mig själv faktiskt (ler) och visst är blommorna finast i rabatten! och den där filmen, var det "Hugo" lät intressant. vill gärna bra, djupingar till filmer nu, och gammelags fin miljö, och samma med böcker, men tar mig ju aldrig den där tiden..böcker ja. tänker mig nåt liknande anais nin...eller annat klassiskt med många kloka levnadsord. några bra förslag. tror ju du är en guldgruva på sådant :)

    kramar om i sommaren, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanna är generös, lite så att hon glömmer sig själv och tänker på andra...men visst blir man glad av omotiverad omtanke i form av gåvor : )
      Rörigt säger du, tja : ) själv har jag inte svarat på tre veckor så rörigt är lite av en trend nu tror jag.

      Radera
  5. Vart är denna apsnygga "PIP-mugg" köpt nånstans??
    Toksnygg jue!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julle, min väninna köpte den i Edsbyn. Vet inte riktigt var de finns annars. Visst är den luverly : )

      Radera