27 juli 2012

Sommarhet

De två sista dagarna har jag äntligen haft lite sommarhet. Ni vet, grilla och äta ute, ligga vid badstranden, sola och äta glass. Så skönt att även en höstdyrkare som jag bli nöjd. Startade dagen med frukost bl a bestående av egenplockade blåbär.


 Sen kalas hos svägerskan. Och mina prydnadspumpor kanske faktiskt blir klara till i höst : )
Het var även min läsning av Stina Aronssons Feberboken. Sällan har jag läst en mer träffande beskrivning av kärlek mellan den moderna intellektuella kvinnan och mannen. Hur Aronsson har lyckats fånga ett dilemma många av oss stångas med är fascinerande och skrämmande.

Dock skildras inte bara protagonisten Mimmis känslor för sitt kärleksföremål Hugo, utan man anar hur kvinnors texter marginaliseras av litteraturkritiker. Tyvärr är det nog inte unikt för första halvan av förra seklet. Skrivande och läsande är fortfarande präglat efter en mall. En mall som gör män till vinnare och kvinnor till "duktigt gjort fast hon är kvinna".

Men det är rolig läsning. Jag fångas av Mimmis vånda över att lida alla helvetets kärlekskrav. Hennes beskrivningar av karaktärer omkring henne är också intressant, jag inbillar mig att det avslöjar en del av Aronssons åsikter.

Nu ska jag dock njuta lite till av sommaren innan regnet som förutspås komma i morgon drar in över mitt lilla Mora : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar