14 september 2012

Försök till vardag igen då

Mina små kelgrisar, som farfar säger i Trolltyg i tomteskogen! Jag har svårt att samla tankarna numera så jag börjar med trygg terräng.

Har läst både Eld och The Help helt nyligen. Båda väldigt engagerande böcker på sina vitt skilda vis. Jag ser verkligen fram emot tredje och som jag förstår det, den avslutande delen, av Engelsforstrilogin. Strandberg och Bergmark-Elfgren har överträffat sig själv i denna uppföljare om ungdomshäxorna i Bergslagen.

Visst är ungdomslitteratur ofta lite mer genretypiska och ploten simplare, men jag känner att jag fastnar för historien. Och vissa av karaktärerna. Sen tycker jag att huvudpersonerna är lite som vilka tjejer som helst i Winx, Witch, Trollz eller alla dessa serier där man samlar individer med krafter och så highlightar man olikheterna. Men trots allt så gillar jag ju det ha,ha.

The Help är ett rasdrama från 60-talets Mississippi. Visst lät det trist? Meeen det är det inte. Den är inte direkt komisk, men det närmar sig tragikomik och bäst av allt den hade ett slut jag både kunde köpa rent realistiskt...och så var det ändå lite lyckligt. Så bra. Lånade ut den till svärmor som är lika lyrisk hon : ) Den har filmatiserats under namnet Niceville, och läser man boken förstår man varför..

Det handlar i stort om en ung vit priviligerad kvinna som drömmer om att få försörja sig på sitt skrivande. Hon hittar inspiration bland sitt samhälles hemhjälp, svarta kvinnor som har lika mycket rättigheter som Mandela hade innan avskaffandet av apartheid. Skeeter, som hon heter, inleder en farlig vänskap med husan Aibileen som arbetar för Skeeters vännina. Snart kopplas storkäftade, tuffa Mimi in. En kaxig svart kvinna som har en tendens att hamna i trubbel. Hon litar inte på Skeeter, och varför skulle hon det med tanke på den erfarenhet hon har.

Mycket läsvärd, tänkvärd och värd helt enkelt. Man blir mörkrädd när man låter historien sjunka in i ens medvetande. Jag fick hela tiden påminna mig om att det handlar om 1960talet och inte 1860talet!

Peace Out!

4 kommentarer:

  1. Jag har funderat på att läsa den där serien; det är väl den som börjar med "cirkeln" eller nåt sånt?! Men idag har jag lånat HP Lovecraft av min f.d. litteraturlärare Johan, hoppas att jag gillar't...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur blev det med HP? Har du fallit för honom eller ej?

      Radera
  2. SV: Ja det är ju polkabiscottin som säljer mest också..men smaken är ju som baken som tur var..skall testa att göra en med kokos och lime också..såg ett tips på det någonstans.. =)

    Mmm ser redan fram emot att träffa er/dig igen gumman <3

    Styrkekramar
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tror du om jordgubb och vaniljbiscotti? Det finns ju torkade jordgubbar.

      Radera