25 juni 2014

Missbruksafton och lite till

Midsommar. Ett ord som av många svenskar anses vara ett av det allra vackraste. Själv tycker jag, som bor på en mindre ort i Dalarna, att min mans benämning "missbrukarafton" vore mer passande. Jag dricker alkohol precis som många andra vuxna svenskar. Men blir ändå alltid lite beklämd när det sitter gäng (läs här helt vanliga vuxna människor) och halsar öl när barnen dansar kring midsommarstången.

Jag är inte så förtjust i att det en gång om året dricks ohejdat från morgon till kväll. Snaps till frukostgröten, nubbe till lunchsillen och vid middagen serveras soppa...Absolut Vodka-soppa. Så nu har jag fått rantat av mig lite. Det är trevligt att se människor glada och förväntansfulla, uppklädda i bygdens dräkter och ja...jag dansar faktiskt runt midsommarstången med barn.
Min driftiga lillasyster hade ordnat en jättetrevlig dag med lekar, god mat och planerat alt så pass bra så att tom jag som HATAR, jepp det gör jag, midsommar hade kul och lyckades förtränga att jag fyllde 42 samma dag. Det blev parlamentet, samla-ihop-allt-på-listan, träffa cykelkorgen...och en del annat. Men frågan är om inte charaderna, som vi först suckade lite åt, var absolut roligast. Det är längesen jag har skrattat så mkt.

Om det var varmt..njae, som ni ser på min svåger till vänster och min make till höger så skakade vi av köld. Det blev mkt kaffedrickande på hembygdsgården.
Själva maten intog vi i min lillasysters pappas superdupergarage. Där finns allt och lite till, vi har haft barnkalas där i några år och det är ett spännande ställe. Men framförallt rymligt.
Dagen efter kände jag mig lite nödgad att bjuda på födelsedagsfika eftersom att släkten var uppe i Mora och jag fick presenter.

Alldeles för tjusiga en del faktiskt...men hur kul det än är med släktträffar så betyder det inte att de är över. Nepp, i helgen fyller brorsbarnen ett och två år. Så då byter vi Mora mot Nora.




4 kommentarer:

  1. det där med drickande förstår jag inte, inte ens när jag var ung och tältade drack vi... och senare har vi dansat runt midsommarstången, gärna i gummistövlar eftersom vi bor i Sverige :)

    P.S.
    Vi ska på opera/musikal med Hans och Greta i höst med barnbarnet, hennes egen önskan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vill väl säga att jag inte sett så mycket hejdlöst drickande

      Radera
  2. Vad kul att få ta med sitt barnbarn på Hans och Greta : D Klokt barn som har såna önskningar.
    Hannele -drickande...prova att fira midsommar i Dalarna. Jag är långt ifrån nykterist, men jag är lite allergisk vad det gäller barn och alltför många druckna vuxna. Vi kan dricka alkohol när som helst, varför ska det överdrivas på de dagar som jag tycker lite grann är barnens högtider - midsommar och jul, särskilt så arla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den vuxne sonen sa att han kände sig trygg för att vi inte drack... många nyktra år, när man skulle vara beredd att hämta hem tonåringar som missat bussen....

      Radera