02 februari 2012

Ibland gör man rätt ibland gör man fel

Att göra val som är rätt för sig själv låter så enkelt, men de flesta av oss vet att det är långt ifrån lätt. Däremot är det så otroligt svårt att sluta göra val som är fel för oss själva. Anledningen gissar jag beror på vanans makt. En god vana är ju något som redan är bra för oss så det vill vi inte sluta med. Men så var det de dåliga valen...hm.

Idag stod jag länge och tvekade om jag skulle köpa ett yoga kit med matt, cd plus bok. Det är mest mattan jag ville åt, men tvåhundra kändes som mycket pengar. Saken är den att jag har velat börja med yoga i många år, och att skaffa en matta är lite första steget för att sitta hemma och göra det. Jag har gått ett bra tag nu och tittat på mattan. Sen slog det mig, en bag in a box kostar mellan två till trehundra. Skulle jag stå och tveka så här länge en lördag inne på systemet. Svaret är nej, det skulle jag inte.

Inte heller skulle jag fundera på chips, choklad eller annat onyttigt en helgdag. Men varför stod jag och vägde så länge över ett yoga kit då? Jag tror att det beror på att jag innerst inne vet att det är början på att komma på rätt köl. Och det är jobbigt.  Att medvetet välja nya saker är motigt.

Idag träffade jag en gammal bekant som strålade av hälsa. Den här tjugoåriga flickan vägde 140 kilo i maj förra året. Jag minns när jag träffade henne just i maj och hon pustande berättade att hon hade gått en lång promenad för första gången på evigheter och hon höll på att dö av ansträngningen.  Nu var hon 68 procent av sitt forna jag och allt genom ändrade kostvanor och träning.

Det är inte att hon gick ner i vikt som är det viktiga här (men hälsomässigt och självförtroendemässigt för henne såklart) utan att hon klarade av att göra rätt val för sig själv. Jag blir verkligen så otroligt glad varje gång jag får höra att någon lyckas med att göra rätt mot sig själv. Det vill jag också göra.

10 kommentarer:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=fWxUr_vDwwE&ob=av2e

    SvaraRadera
  2. Köpte du kitet?
    Det är asbra med en video till. Det har jag: Blossoms poweryoga - sjukt jobbigt och man blir felxibel som få ... men det tar ett tag...alltså jag har inte kommit dit ännu ;)

    Bra inlägg. Det borde man tänka lite oftare på!!

    SvaraRadera
  3. Undrar också om du "unnade" dig mattan du ska må bra av. Om inte kan du ta min yogamatta när du kommer nästa gång och jag har flera yoga dvd:n + lättläst yogabok. kram

    SvaraRadera
  4. @ Everyhopa...jag köpte kitet. Det ska invigas i helgen : )

    SvaraRadera
  5. jo, hälsan och vikt går ihop ibland... Hoppar man över det där med chips och annat, så har man råd. Jag lärde mina barn att 10 kr om dagen blir faktiskt 3 600 kr per år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele, visst är det så. Jag har ju haft rökare i min omgivning, men hur man än försöker med räkneexempel där så brukar det viftas bort : ) En period försökte jag spara kvitton för att se vad som faktiskt är onödigt bland inköpen....men min hjärna är för sockerberoende för att klara av matematiken ; P

      Radera
  6. oj vilken bedrift! och vilket intressant inlägg i det stora hela! visst är det viktigt med bra val för sig själv..och hur det där relativa kan få en att tänka om..gör ofta så :) väger begärliga saker mot annat och vrider det så det passar in, försakar något istället och det blir så bra så :) men inte gör man rätt val alltid..särskilt inte när det gäller ta-hand-om-sig-själv-grejer (ler)

    kramar en lördag, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så sant Lycke, bra val är inte alltid så lätta att göra : )

      Radera
  7. (den fina hissen finns på Stadsmuséet, väldigt trevligt för barn på 4:e våningen, kostar 40 kr/år, då får man besöka även andra muséer)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra tips inför sommaren : D

      Radera