23 februari 2012

Vilket svenskt ord betyder våt ängsmark ?

Alla ni som svarat barntillåtet, eller eufemism för vagina har helt fel...Så med andra ord detta inlägg är inget för de smått känsliga.

Varför tar människan upp ordet fitta i allmänna bloglandia kanske ni undrar, svaret är Charlotte Roche. Jag tror att jag fått er uppmärksamhet, vilket jag vill påstå att det är samma metod Roche använder i sin omdebatterade bok Våtmarker. Efter ett önskemål från Svarta Malin så la jag till Vårmarker på min "att  läsa"- lista. Jag är glad att jag läste den så jag kunde bilda mig en egen uppfattning om fenomenet.

Alltså, Roches protagonist är en ung kvinna som verkar sakna impulskontroll. Boken inleds med en sida där man får veta att någon, Roche eller protagonisten, är skilsmässo barn och alltid önskat att få sina föräldrar tillsammans igen, jag tror att det är författarinnan själv. Sen inleds historien med den episka meningen "Så länge jag kan minnas har jag haft hemorrojder."

Det här är historien om en ovanlig människa. en person som har böjelser hon lever ut till det yttersta. Vår hjältinna beskriver allt från hantering av sperma till sin kärlek till baciller. Kanske är boken tänkt som en hyllning till de kvinnor som inte följer skönhets industrins mallar, men jag har svårt att se denna bok som en hyllning till kvinnans rätt att bara vara människa.

Roche faller lite å eget grepp tycker jag. Hon verkar vilja framställa en kvinna som inte inordnar sig patriarkatet men huvudpersonen söker slutligen skydd hos en man !? Nej, tyvärr, vill ni läsa något utöver det vanliga och chockas lite av allt äckel huvud personen har för sig, var så goda. Men om ni söker en feministisk text leta efter Det andra könet istället.

Boken är intressant , det ska dock tilläggas. Sällan har jag mött en sån orgie av brutna tabun och jag kan förstå den uppmärksamhet som följt i bokens spår. Det hela känns lite som Alexander Bard, gjord för att chocka och hur mycket är autentiskt?

Spoiler alert!!!!
Det som var den största besvikelsen är väl att familje dramat känns som den största anledningen till hennes urspårade beteende, så det känns mest som att det är förklaringen till allt hon gör. Vi har en utagerande person som bara är ett offer för omständigheterna och ingen inre drivkraft som härrör från en vilja att slippa fastna i ett typiskt genus mönster.

Faktisk får jag mer ut av den varan genom att se en Björk Video. Roche verkar mest vilja slänga ur sig fula ord (ja, jag vet att jag låter som den snart medelålders konservativa tant jag snart är ; P ), och visa att ....vadå ? Att kvinnor kan vara lika äckliga som män är ?

Ni som känner mig personligen har nog märkt att jag är ganska feministisk, men allvarligt? Jag tycker inte att de män jag känner är så äckliga som Roches huvudperson. Som min bok tydligt berättar på baksidan så säger  Zeit Magasin - "Många uppfattar den som genial, andra bara som äcklig"....Jag antar att jag bara är andra.

10 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet, jag håller med till väldigt stor del. Jag tänker att det är meningen att man ska se en kvinna bryta alla dessa "äckel"-tabun, men som sagt, det blir bara för äcklandets skull och det håller inte. Som sagt gav jag lite upp efter hälften, när "nyhetens behag" lagt sig, alltså när jag kommit över det annorlunda med texten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag förstår dig, men envis som jag är ville jag se om slutet skulle vara en twist.

      Radera
  2. Medelålders konservativa tanter tycker om varierat språkbruk, också

    SvaraRadera
  3. You may find this interesting ...

    http://www.amazon.co.uk/gp/mpd/permalink/mW5PWYS68PCDG/ref=ent_fb_link

    I love your review, except now i have to read it for myself to see all the things you have said. Maybe it is funnier in German! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hey. I really appriciated the link you posted. It is interesting to see the author 'live'. Her arguments for writing the book are quite valid, in my opinion. I guess that is why it is disappointing that I didn't like it : )
      I bet it's funnier in German : D

      Radera
    2. I'm glad you liked the video. It was definitely useful to hear her explain where so many of the ideas came from. :)

      Radera
  4. Hihi, intressant inlägg, och jag måste säga att jag nog avstår att läsa den där boken. hör ju direkt att det är ingenting för mig, men du får mig sugen att dyka in i böcker, det får du alltid, men just nu letar jag något mer lättsmält, något med sommar och gamla hus och ett stilla magiskt drama i, kärlek...något du har att föreslå?!? Har inget emot djupare funderingar om livet..alls, bara svårt att finna, ha tid att finna rätta böckerna. Genusperspektiv är intressant och jag har studerat det på universitetet, men jag blir alltså så himla arg och upprörd när jag sätter mig in i det..grr :)
    och tack för födelsedagsorden. ja det där med åldern..jag är nog en sån där som är ingen och alla åldrar tror jag, och jag lägger ingen vikt vid den..tyckte det var mest lite kul, lustigt att faktiskt fylla 40 :)))

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycke, mitt bästa tips för att drömma sig bort skulle vara Kate Mortons I det förflutna, http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9175030195
      kopiera länken och läs om boken på Ad Libris hemsida.Jag har bara läst den på engelska så jag hoppas översättaren har gjort ett bra jobb för jag älskade den här boken. Annars så är ju en fantastisk bok Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe. Jag vet att det är en ungdoms bok men den är somrig och mystisk.

      Radera
  5. SV: Ja du kan juh gissa hur bortskämd vår lilla sessa kommer bli..en tjej efter alla dessa år med "bara" killar.. =) haha..

    Hoppas ni får en tokfin fredag! <3
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera