02 mars 2012

I'm trying to figure out what you are

Den här terminen är det dags för mig att skriva min thesis i literature. När jag fick frågan om vilken bok jag tänkte välja hörde jag en av mina kvinnliga kurskamrater viska till en annan om hur fånigt det var att välja en "teen romance novel". Japp, det är Stephenie Meyers Twilight saga.

Tack vare viss uppmuntran från de rätta människorna så har jag inte blivit avskräckt från att välja just dessa böcker, detta trots att en annan (kvinnlig) kurskamrat tyckte att jag seriöst inte kunde mena att jag skulle skriva om sånt skit. Men vet ni vad, högskolan Dalarna har ingen indelning i fin eller ofin litteratur ha,ha. Jag är i nuläget bara mer sporrad att göra detta.

Jag kommer att titta på hur kvinnorollerna och mansrollerna representeras, och huruvida de fungerar som förebilder. Jo jag vet, "don't kill your darlings". Men jag har alltid älskat vassa knivar.

Meyer är ingen stor författarinna, men jag tycker att hon har lyckats med det hon ville. Nämligen att berätta den här historien för så många som möjligt. Det intressanta är varför? Hur kommer det sig att så många flickor/kvinnor (främst) har fallit för klantiga Bella som förtrollar varenda kille i sin väg, och hennes skimrande vampyr Edward. Är det så att majoriteten av kvinnorasen fortfarande vill bli "swept away". Lite oroväckande i så fall; P

Själv har jag läst böckerna om och om igen. Först helt hänförd och fascinerad. Sen med en mer kritisk blick, och jag kan inte hjälpa det men jag tycker att den här historien är intressant på så många nivåer. Frågan är om en politiskt korrekt, feministisk och självständig kvinnokaraktär som möter en man som bejakar sina känslor och möter kvinnan på halva vägen hade fascinerat lika många tonårsflickor (och deras mammor)? Så snälla, kan inte nån skynda sig att skriva en sån bok så vi får veta det : D

19 kommentarer:

  1. Självklart! Stå på dig tjejen.. <3

    SV: Johan hälsar och tackar.. =)

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag ska ; P Är det inte det man ska när man "börjar" bli vuxen!

      Radera
    2. Ingen aning..vuxen kommer jag nog aldrig bli.. ;D hehe..

      Radera
  2. Kör hårt säger jag! Jag tror att det är mycket enklare att skriva om en bok man gillar eller i alla fall har starka känslor för. Annars blir det nog platt och väljer man efter "rätt" författare blir det säkert lite skitnödigt och i värsta fall oinspirerat. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fridolin det håller jag stenhårt med om : )Jag har alltid haft svårt för att skriva om böcker jag känner ointresse för!

      Radera
  3. det jag blir så förbannad på är hennes jävla kristenhet , så oskuldsfull som möjligt, och ha special powers och bli gift innan hon ligger,hur förstående hon är mot allt och alla och hur dum i huvet hon är i vissa situationer. g.a.l.e.n!
    Men jag kan ju inte komma ifrån att älska böckerna =)
    kör hårt! tuff och modigt att gå mot strömmen!
    ett utmärkt val faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julle, man kan inte komma ifrån att Meyer är mormon. Visste du exempelvis att det finns mytiska karaktärer inom mormonismen som glittrar, sant!

      Radera
  4. Good for you. If nothing else it is unconventional and writing about such a "pulp" novel gives you more toexplore in my opinion, not less. As you say, if not the elegance of the prose and "high" creativity of the plot, then why is it such a draw. Why are millions compelled to read it again and again. Also is it perhaps a little more of a book with strong female than 'you' assume; after all she does fight for what she wants and not just accept the role life has laid out for her; or does she?

    Now i want to read your work! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dear Everton. Now I just got very shy, I am really not proficient enough in the English language or its grammar to let a native speaker read it. (Yes, I am writing it in English since I am finishing my Bachelor degree in English this spring, my greatest supervillain is the grammar part!)

      Radera
    2. Well it may be trite to say so, but your English is definitely better than my Swedish. Honestly I wouldn't be concerned about the standard of your grammar either (You have no idea how bad most English people are with English! So I have no qualms at all about reading yours, especially as it isn't your first language. What matters to me is the heart, what your are trying to to say and how you are trying to communicate that message. The details are great, but hardly key. It's not like I'm going to cut you off if you don't use correct punctuation is it? :) lol. Well we get on fine, I love your taste in movies, TV and books and even love it when we disagree about them, but your English grammar is B- so we are through Anna! :)

      Radera
    3. We'll see : ) My grandmother used to say: "kommer dag, kommer råd". Google translate that, and try to grasp the meaning of this phrase ha,ha!

      Radera
  5. Jag har hittat ett par uppsatser som handlar om typ det du ska skriva om när jag letat till min uppsats, så om du vill ha dem kan jag maila till dig?! Men det kan ju också vara dumt att läsa om något som är för likt, i fall man blir färgad och låst av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fick dig förresten att inte köra på beroende-vinkeln?

      Radera
    2. Tack Malin men jag avstår faktiskt att läsa dem just nu. Tack för omtanken. Det som fick mig att ändra inriktning var samtal med min handledare. Jag vill ju ha en feministisk vinkel framförallt, så nu har jag ändrat kurs lite. Men jag kanske skriver en kortare essay för mig själv senare om den ursprungliga idén ; P

      Radera
  6. Jag förstår, själv har jag ju inte riktigt kommit fram till nåt thesis statement - mest massa spretiga tankar, ska dock träffa min handledare igen på fredag och hon kan förhoppningsvis rädda mig ;) Vem har du fått som handledare nu då??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon heter Katherina Dodou, väldigt bra och hon kommer att stödja mig i fokuseringen tror jag! Hoppas du kommer nånvart på fredag.!

      Radera
  7. SV: Spännande nu när det börjar bli odlingsdax..gissar att jag kommer misslyckas grovt med min odling på grund utav tidsbrist..men va sjutton jag skall försöka i alla fall..allt för att dryga ut kassan lite om inte annat.. ;D

    Hoppas allt är bra med er..önskar att jag hade råd att besöka er.. <3
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, jag satt och körde hem från Falun idag och blev så frestad att bara skita i allt och åka och hälsa på dig ha,ha. Vilket sammanträffande. Men min studiebörda ökade just exponentiellt så tyvärr: ( Lär dröja ett tag.
      Vad ska du odla i år?

      Radera
    2. Men då..hade varit skitskoj om du hade dykt upp bara sådär.. ;) <3
      Har ju beställt lite fröer bla. mangold, rabarber (nån variant som inte skall bli så stor..), sockerärtor, paprika och ringblomma. Johan önskar sig chili och så lär det väl bli minst en tomatplanta..med lite tur får vi plats att sitta ute på vår inte allt för rymliga balkong också.. ;D haha..

      Radera