30 mars 2012

Dream a little dream of me

Går omkring i flera olika världar. Mina tankar glider från en verklighet till en annan. Jag vill inte påstå att jag är ofokuserad men kanske splittrad. Å ena sidan så har jag kommit igång med mitt thesis skrivande ganska väl. Så morgnar som idag har jag varit i Forks, försökt att förstå Bellas drivkraft, och mer och mer sett symbolism vila över alla karaktärerna. Ju mer jag analyserar, och ju mer jag fördjupar mig i den teoretiska ramen jag har valt, feminism, så känner jag att det är svårt att bara se Twilight som en rar kärleks berättelse för tonårsflickor att sjunka in i.

På kvällarna, och när jag kopplar ner min gard en smula kommer tankarna på Roland och hans ka-tet smygande. Ibland funderar jag på Gilead, ibland New York eller något av de ställen mina Torn sökare dväljs. Jag har läst Stephen King förut, och jag anser att hans verk varierar i kvalitet. Men jag tycker att han skriver så att jag blir nyfiken och vill veta mer, och för mig är det något av det viktigaste när jag läser en roman. Nyfikenhet på hur allt ska gå. Har nyss avslutat Vargarna i Calla, den femte boken i serien, och kan inte låta bli att fnissa till över att King har valt att basera ett vapen med en kvick/golden snitch som förebild. Överhuvudtaget så vimlar det av kulturella kontexter att glädjas åt om man är litterärt galen.

Sen är jag i det gröna landet också. Där hamnar jag varje vår. Inuti mitt huvud växer allt så det knakar och alla mina projekt vad det gäller odling är genom lyckade. Så här dags är det nästan roligast. Jag vill bara titta på trädgårds program, bläddra i mina gamla trädgård tidningar och köpa på mig sjukt mycket frö påsar. Just nu gläds jag åt hur mina kronärtskocks plantor trivs. Och idag sådde jag basilika efter att jag hade skrivit klart för dagen. Då insåg jag att vissa krukväxter behövde planteras om. Jag mår så bra av att ha jord på mina händer. Lite ironiskt med tanke på att jag är allergisk mot så många växter och att våren och sommaren i Sverige blir allt annat än njutbar för en sån som jag.

Sen planerar jag träningar, tänker ut scenarier om hur jag ska hinna på alla möjliga pass. Eller vilka rundor jag ska springa. I mina tankar flyger jag fram, som att jag vore övernaturligt snabb. Men så snör jag på mig löparskorna och inser att jag är fortfarande mig : )

Sen har andra världar en tendens att muta in sitt område bara av sig själv. Verkligheten t.ex den dyker upp kontinuerligt. Planerar jag A, så planerar den B. Vill jag ha nyttig hemlagad mat, så ordnar den så att jag inte hinner med något annat än snabbmakaroner. Vill jag spara pengar, så påminner den mig om att jag glömt någon räkning. Vill jag koppla av, så nog ordnar den så att något barns skola uppför sig märkligt så att alla planer man hade störtas och man får åka iväg hastigt och lustigt. Jag menar bara på att dagdrömmande är en lyx och jag gillar att unna mig själv det.
Bild från förra sommaren, när vissa fantasier blir så där som man önskar sig : )

2 kommentarer: