17 oktober 2012

Tid

Sitter och äter orangea kakor och mår sådär.
Bakade dem till Decibels födelsedag. De heter Balmoral Shortbread, och receptet är taget från Prinsessornas Kakbok. Mjöl, smör och socker...och orange färg som jag la till själv. Jag fick boken av Krimskramsan för ett tag sen och jag gillar att titta i den då den får mig att tänka på min gammelmormor.

Inte för att jag vet om hon var rojalist, men det är själva känslan av en tid som är oåterkalleligen bortsprungen. Varken bättre eller sämre än någon annan tid. Fast allt som påminner om en annan tid än nu känns lockande.

Att bero på tid har jag äntligen läst ut The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger. En fantastisk kärlekshistoria som känns både spännande och djupt romantisk. Den handlar om kärleksparet Henry och Clare som kämpar för att ha en vardag tillsammans trots Henrys massiva handikapp - ofrivilliga tidsresor.

Det kanske inte låter så illa men t ex när man inte kan ta med sig något vid resorna så innebär det ju att man är spritt språngande naken var man än materialiserar sig, något som leder till ganska många krångligheter för Henry.

Den har filmatiserats och jag har sett filmen för några år sen. Visst uppskattade jag filmen, men nu känner jag att den utelämnar vissa saker. Den sexuella biten som betonas i boken märkte jag knappt av i filmen. Samt att i filmen kändes båda huvudpersonerna mer helylle än de beskrivs i boken.

Den är lite känslosam vilket sannolikt är skälet till att jag dragit på att läsa den. Jag känner mig lite som Bella Swan i New Moon när hennes depression får henne att avsky musik. Allt som väcker sorgliga eller smöriga känslor undviker jag helst. Så när barnen är i skolan så tittar jag på filmer som Zombieland, Hellraiser eller läser tecknade skräcknoveller. Konstigt nog känns det som att det är det som är lättast att stå ut med just nu.

Lyssnar på Beatles medan jag skriver, just nu spelas "Here comes the sun".

8 kommentarer:

  1. jo, det finns en och annan bok i hyllan som väntar på läsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ja men. Jag har så många underbara böcker att välja att jag inte vet vilket ben jag ska stå på : )

      Radera
  2. Upptäckte till min förskräckelse att jag inte hade Here Comes the Sun på datorn!! Nu har jag åtgärdat det tack vare iTunes och lyssnar till det underbara introt :)

    Jag kan tipsa om en serie som heter The Walking Dead om ni inte redan sett den. Jag har inte kollat men har hört att den har fått bra kritik; samma med American Horror Story (också en serie), i fall du behöver fylla ut tiden ;)

    För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart Kartago bör förstöras! Ja introt är väldigt fint, jag blir alltid lite upplyft när jag hör det. Jag har bett Daniel ta hem WD ett braaa tag nu! Har läst första delen av de grafiska novellerna. Sol ser de tecknade på Youtube.

      Radera
  3. Malin is right. The Walking Dead is an absolutely outstanding series; the Graphic Novels are also excellent (possibly even better).

    Totally unrelated Swedish friend; the new series of Red Dwarf opened with this hilarious scene...

    "In the 1970s in Sweden 20% of all traffic accidents involved a moose"

    ...

    "You mean They're not looking left & right?... Not using the pedestrian crossings?... Not paying attention to whether it's a little green man or a little red man?...Of curse they're not they're mooses! These Swedes man, they expect too much!"

    You Swedes, you expect toomuch :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha,ha that sounds like a wonderful opening. It reminds me about the texts rolling to a Monty Python film (don't really remeber which on) where the audience is warned about moosebites. His siter was bitten once "mind you". Yes, i guess we expect too much ; P

      Radera
  4. Önskar att jag kunde hjälpa dig må bättre gumman <3 Kakorna såg ju minst sagt..hmm..intressanta ut.. ;) Testat några fler recept ur böckerna ännu?

    SV: Mmm mynta doften var enligt gossen fruktansvärd..han kunde ju inte andas..han rent ut sagt dog bara han kände doften..snacka om en riktigt liten pojkaktig "drama queen" han är..inlevelsen är stor.. :D
    Jaja men jag har torkat den uppe på södran i vilket fall, men inte hunnit göra något te än så länge. =)
    Hoppas att mitt lilla trolldegskitt skall uppskattas..och ja burken går ju användas till annat sen också.. <3

    Styrkekramar
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag har inte hunnit testa mer recept än, men det kommer med tiden. Kakorna var goda, fast det blir ju säkert lite godare om man använder riktigt smör istället för mjölkfritt margarin misstänker jag.

      Radera