01 januari 2014

Nytt år - summering av det bästa av det mesta

Ha...nu trodde ni att ni skulle slippa listor, pilutta är allt jag säger.

Favoritböcker av lästa 2013
Vilken överraskning. Neil Gaiman nysläpp var precis som jag hade önskat. Så The Ocean at the End of the Lane är en av min stora favoriter. Varför? Det är Neil Gaiman. Han skriver sagor för oss som behöver dem.
En man som heter Ove är min pappa. Men också en otroligt underhållande och fängslande bok av Fredrik Backman. Förra året var året då jag totalt backade från min "svenska författare är sega"-inställning. Andra bra svenska författare finns det gott om. Bl a Amanda Hellberg som jag inte hade läst förut, sen vet vi ju att Johan Ajvide Lindqvist är en värsting. Pål Eggert var ännu en ny bekantskap som jag missat tidigare. Backmans bok tog mig ändå helt på sängen för det trodde jag aldrig skulle vara min stil.

Gone Girl av Gillian Flynn, Jacobs värld av Jodi Picoult och Erin Morgensterns Nattens cirkus var inga böcker som släpptes 2013 men så bra att alla borde tvingas tycka lika mycket om dem som jag gör.

Favoritkaraktärer från serier 2013
Naturligtvis River Song. Hon är högutbildad, självständig, överlevnadsexpert och definitivt en bra förebild. (Jaaaa, hon är med i Doctor Who.)
Joan Watson! Jag säger bara det. Kirurg goes 'nykter narkoman-assistent' goes konsulterande detektiv. En del ser amerikanska serien Elementary lite över axeln i jämförelse mot BBC Sherlock (som är en underbar tolkning), men det är verkligen positivt att man vågar bryta med traditionerna. Hon gör en excellent Watson, och kom igen det är Lucy Liu.

Sen här tror ni bergis att typ Matt Smith, Benedict C eller J M Hill ska dyka upp med tanke på att jag är ett (barnsligt och överdrivet) stort fan av Doctor Who, Sherlock och Elementary.....men ni har fel. För absolut bäst i Bästistan 2013 är danskarnas bästa export ever!!!!!!
Hannibal Lecter, förlåt Mads Mikkelsen men du spelar så sjukt bra i serien Hannibal att jag nästan blev kannibal själv när jag tittade på serien. Har ni inte sett serien och står ut med (väldigt mycket, obscent äckligt mycket) blod och döingar så finns ingen ursäkt. Se den. Jag höll andan otroligt mycket när jag tittade på den, så efter att ha tagit med mig datorn för att se ett avsnitt när jag skulle till mitt favoritcafe (Wayne's Coffee i Mora) så insåg jag att det kan man inte göra. För bortsett från att man inte vill utsätta någon annan för ovan nämnda blodighet så tittar folk på en lite när man håller andan så där och sen pustar ut, eller hoppar bakåt i stolen. Så - tips, titta på den hemma helst.

Sen kan jag inte lista någon bra film, helt seriöst så har jag inte gått på någon bra film alls 2013. Ingen.

Sämst 2013
Om vi bortser från naturkatastrofer, sociala orättvisor och resten av jorden så finns det vissa saker jag vill önska bort. Närståendes skilsmässor eller uppbrott. Grundskolans omöjlighet att ge barn det de vill ge dem -  en bra och trygg skolgång. Just det har varit min största sisyfossten 2013 (nej inte hybris utan bara ändå). Att kämpa för att det ska fungera. Det är en kamp jag delvis förlorade. Trots det så kommer livet gå vidare. Sen hade jag gärna sluppit att stå och se på hur sjukdom bryter ner, itu, isär och splittrar en människas liv. Alltför många sådana exempel har varit i min närhet. Det är en del av livet att man får möta tråkigheter, men även bättre stunder.

Bäst 2013
Min brorson Kian. Han kom i juni. Kian och hans storasyster Melina är något som värmer mitt hjärta. Blotta tanken på att de finns får mig att le.
M & M's Dansskola är en stor del av mitt och miss Decibels liv numera. Det är det bästa hon vet - att få dansa. Det bästa jag vet är Decibel och Sol, så allt som gör dem glada gör mig glad.



 

 

2 kommentarer:

  1. Sherlock och sånt är jag bekant med, jag hade ett bra år, det nya började lite knasigt..

    SvaraRadera
  2. Knasig start kanske ger superbra slut på året. Vid nästa nyår får vi se om det blev så. Hoppas det knasiga har rett upp sig någorlunda i alla fall Hannele.

    SvaraRadera