22 augusti 2014

De säger mamma, de säger du, de ropar tjejen - inget jag heter...mitt namn är Anna

För att nästa drag ska bli begripligt vill jag presentera ännu mer Ylvis. Ja, ja det var bröderna som gjorde låten "What does the fox say?" men de har gjort så mycket mer. I mina ögon är det lite märkligt att SVT inte tagit in en av Norges mest populära pratshower. Men en låt som jag fick på hjärnan i våras var parodin på The Ting Tings "That's not my name". Om ni undrar om ni har hört så är svaret säkert ja om ni har sett Coca-Colas namnreklam.

Anyway, detta ledde till ett stort grubblande om det finns Coca-Cola flaskor i Norge med namnet Finn. Och jag fick för mig att jag absolut ville ha en. Jag avskyr Coca-Cola. Men gillar humor.
Så för några veckor sen tog jag med mig storesöster till Hamar som jag är barnsligt förtjust i.
Tyvärr regnade det så det första den unga damen ville köpa var inte Colaflaskor utan ett paraply. Men bortsett från en komplett antologi av H.P Lovecraft och lite fika så var det ju namnjakt.Och jag letade, det intressanta är att jag såg många exotiska namn som antyder att man är ett mångkulturellt samhälle......men jag har ännu inte funnit en enda flaska med namnet Finn. Så besvikande (jo man kan säga så från och med nu).
Fast kolla in, Howard som Håvard, helt underbart. Jag har alltså inte slängt några flaskor än. Har inte hjärta : D
Det som jag insåg att jag hade missat när jag kom över gränsen var att, götapetter, det är inte bara Tove Jansson och Maria Lang som har 100 årsjubileum utan även Alf Pröysen. Jo, ni vet vem Teskedsgumman är, alla gånger. Så lite undrar jag varför jag knappt har sett något om det i Sverige. Inte en notis har jag sett om det. Men nu vet ni i alla fall.



4 kommentarer:

  1. Frugan stod det på fläderbärsflaskan vi fick... alltså nån hade fyllt flaskan med saft :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. i Sverige firar (!) man dödsdagar, men Bodil Malmsten fyllde faktiskt 70 år i veckan... Teskedsgumman känner jag, men inte Alf Prøysen

      Radera
    2. Ja ha ha, vi kanske är lite morbida i Sverige. Vi är närapå Mexikaner på det sättet : D
      Bodil 70 år, det känns inte som att det stämmer med hennes personlighet. Fast det säger ju mer om mig att jag har en åsikt om hur man är när man är sjuttio år.

      Radera
    3. Jo, var försiktig med såna uttalanden; min 82-åriga mor dansar som en ung flicka! På båten vi skulle fira hennes 80-års födelsedag, sa det vid bokning att båten inte är handikappsanpassad.... Men besättningen såg att min mor dansade ju hela kvällen :)

      Radera