21 augusti 2014

Mord i Nora?

Solen sken från klarblå himmel under helgen som var. Vi besökte min ena brors familj och fick en mysig promenad i det vackra Nora.
Norasjön bjöd på glitter och ro. Svårt att tänka sig att Sveriges okrönta deckardrottning kunde hitta inspiration att skriva om ond bråd död i denna söta pärla.
För det var här hon bodde Maria Lang eller Dagmar Lange som hon egentligen hette. Som barn läste jag några av hennes böcker som i mitt tycke var småtrevliga, men mord i den här lilla stan säger jag till svägerskan som pekar ut en plats bara ett kort stycke därifrån. Tror ni inte att det längs sjökanten ligger lite pynt och ljus för att markera att här har någon dött? Märkligt nog blir folk verkligen mördade i Nora, inte vad jag hade trott en solig och vacker dag som denna var.

Nej efter detta var vi tvungna att äta Nora-glass i Maria Langs paviljong. Ganska god. Och ond bråd död skedde naturligtvis. Svägerskan kände sig nödgad att dränka en påstridig geting i min dotters pannkakssylt. Lite annorlunda sätt att dö på, tror jag att getingens sista tanke var.



4 kommentarer:

  1. Jag blir så glad av att läsa dina inlägg ^^ <3

    SvaraRadera
  2. ååå, du har hälsat på Maria Lang!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju det, men gick inte mordvandringen tyvärr : D Bara vår egen variant som sagt var.

      Radera