18 mars 2010

Äntligen

Har febrilt försökt att hitta en författare från engelsk och amerikansk kanon att göra min b uppsats i litteratur på. Som säkert anar godkänns inte Tolkien ; D (Oh yes I tried.) Problemet var att jag kunde inte förlika mig med tanken att bara ta en random författare och vilket tema som helst att skriva om, jag måste känna någonting för texter jag läser.

 Men så föll slöjorna tack vare en skolkamrat. Hon hade föreslagit ett tema och jag som en fisk nappade på betet för jag insåg i och med skådespelaren Corey Haims död att Edgar Allen Poe tillhör kanon. Så honom tar jag.
Nu tror ni kanske att kopplingen mellan Haim och Poe är obefintlig, men alla sanna Lost Boys fans därute minns att Haims karaktär var en av bröderna Edgar och Allan. Bra film, killen gjorde en bra roll och den går inte att få tag på i Sverige längre.
Poe å sin sida är väl mer eller mindre betraktad som en av skräcklitteraturens stora. Men hans personliga liv var lika spännande det.  Återkommer om detta.
God morgon för övrigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar