03 mars 2010

Ibland är inte ugglorna vad de brukar vara : )

I dag var jag med om något ytterst märkligt som verkligen fick mig att förundras.Jag har på min skola ofta sett en farbror som är väldigt lik den senile mannen i första bröllopet i filmen "Fyra bröllop och en begravning". Ni vet, han som börjar argumenterar med Hugh Grant pm att han minsann känner igen sin egen bror Charles. Så jag har väl tänkt att farbrorn i fråga är nån överbliven lärare som inte kan slita sig från skolan för han ser riktigt gammal ut.


Idag klev vi av bussen samtidigt. Bussen stannade en bit ifrån själva trottoaren så vi fick gå ned på vägbanan och kliva över lite snö upp på trottoaren. I ett försök att kallprata lite sa jag nåt om hur högt det var. Farbrorn tittade på mig och sa lite häftigt 'Hur vet du det när du inte ens försökt ?' Jag blev paff och tänkte 'Wow han är så senil och tokig som han ser ut, bäst att hålla med om allt han säger.' Men jag sa bara; ' Förvisso'. I brist på ord. Då skrattade han och sa ' Det är inget att vara ledsen för. ' 'Nej, det vore ju ett slöseri med tid.' svarade jag. Han frågade ' Lärare eller sjuksköterska ?.' Jag förstod att han undrade vad jag studerade till för vi gick ju till skolan samtidigt så han anade väl att jag var student.

 'Ingetdera,' svarade jag, 'Jag läser engelska bara.' 'Det är inte så bara.' säger min nye bekant.'Själv är jag en dålig pensionär så jag pluggar lite själv.' Då blev jag motvilligt intresserad och undrade vad för ämne. Det visade sig vara religionshistoria, som jag älskar så nu blev jag intresserad på allvar. 'men vilken inriktning har du valt då?' frågade jag.
'Tja, jag skriver en E- uppsats nu, så det är på en hög nivå.' svarar han.

'Vad har du valt för ämne?' försöker jag igen varvid han svarar; ' Jag undersöker mytologin inom science-fiction i en tv-serie som heter "Babylon 5".'
Kära vänner ni vet hur man brukar reagera när ens tjejkompisar berättar något riktigt coolt så man står och hoppar upp och ner. Då har ni min reaktion efter att Kjell som min nye bekant heter har yttrat dessa ord. Jag blev chockad över beskrivning. Jag hoppade lite fjortisaktigt och förklarade hur coolt detta var, så när jag hade lugnat mig fick jag titta lite på hans utkast. Dessutom var han medlem i Stockholms Tolkien-sällskap. Så nu återställdes mitt hopp om framtiden, mitt nya mål- att bli lika cool när jag går i pension.

För den oinvigde så är "Babylon  5" en serie som jag och Daniel följde i flera år och verkligen gillar. att stå och diskutera Delenn och Minbarisk livsåskådning var så oväntat. Hans dotter råkar bara vara astrofysiker, eller som Kjell sa; 'Man måste lära sig lite av grunderna i kvantfysik så att vi ska kunna prata om hennes jobb.' Yeah, right.

2 kommentarer:

  1. Fy fan va häftigt!!! Skönt att livet skojar till det lite ibland :)

    SvaraRadera
  2. Häftig upplevelse! Ja man skall ju inte bedömma boken efter omslaget som det så fint heter.. hehe..
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera