08 mars 2010

Brev till mina döttrar inför framtiden - Sol och Nova.

Människan ska inte ledas. Hon ska vara sin egen ledare. Inte följa någon annan utan att reflektera. Att högakta någon annans filosofi ska berika våra liv men inte göra oss till slavar. Att dela varandras värderingar ger oss gemenskap med vissa människor men bör inte stänga ute alla andra vars värderingar vi ställer oss likgiltiga till.

 Vi är alla här på denna planet vare sig vi vill eller inte, och vi bör komma ihåg att vi ska vörda den. Vi härskar inte över den här planeten, den kan likaväl härska över oss genom orkaner , torka , översvämningar , jordbävningar, vulkanutbrott, tsunamis eller istider. Vi är här men låt oss vara likt goda bakterier istället för de parasiterande virus vi så länge har varit.

Var och en av oss har ansvar för situationen här på jorden. En del av oss har mer ansvar än andra för att de har förskansat sig  makt över andra men det betyder inte att vi ska ge bort den lilla makt vi har. För varje handling räknas. Varje val har en konsekvens. Varje aktion en motreaktion. Ta makten över ditt liv så gott du kan genom att göra medvetna val, utföra medvetna handlingar. Välj att utbilda ditt sinne genom läsning eller genom praktisk handling.

 Ta hand om dig själv såväl som andra. Var en ledare för dig själv. Välj det som gör att det känns rätt inuti dig så att du kan respektera dig själv. Respektera andra livsformer även om de är annorlunda än dig själv. Gläds åt variationen.
Jag älskar er.
Mamma

5 kommentarer:

  1. Har det här någon koppling till det där vaccinet?!

    SvaraRadera
  2. Vilket vaccin är det ngt jag missat att få veta/ma

    SvaraRadera
  3. Malin refererar till mitt vaccin "mot hemskheter" det är inte riktigt klart än så därför ligger jag lågt med det ; D
    Ja Malin det har en koppling, ju mer jag lär mig desto svårare blir det att vara hoppfull. Tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Metronyx, det är precis så jag känner också. Men jag måste ju försöka se det härliga förstås men det hade varit lättare om jag var närmare er <3

    SvaraRadera
  5. Ok, det här vaccinet måste du utveckla mera! Det du skrev var så fint, vackert och ja....ja tänkert sätta upp det på väggen. kram

    SvaraRadera