08 juni 2010

Dream a little dream about me

Såg att min kompis Sandra skrev att hon nästan hade dåligt samvete för att hon inte läste en massa engelsk litteratur, ända tills hon insåg att kursen var avslutad och vi har "sommarlov". Jag förstår henne för hela kroppen är fortfarande inställd på "read and analyse mode", iofs har jag tagit på mig sommarkurser i religion men jag är fortfarande kvar i ett anglosaxiskt grepp.
Att plugga är inte som folk utan högskole erfarenhet tror, en avkopplande viloperiod. Jag misstänker att det är samma personer som tror att man har semester när man är föräldraledigt. Visst man passar inte 7-16 tider, men hur många timmar lägger man som seriös student ned. Det har överstigit normal konsumtion av tid för mig det här förflutna året. Nu ska jag träna mig på att inte vara pretto nästa termin, utan göra precis lagom.


Det är inte så långt kvar till min 38 födelsedag vilket är en konstig siffra att se så här i tryck. Jag vill nästan skratt lite för nu när jag är vuxen själv så tror jag innerst inne att alla andra vuxna är lika barnsliga som jag. Undrar vad Fredrik Reinfeldt har för "jag-är inte-vuxen-voodo" för sig. Det mest skrämmande med sina här insikter är att man förstår att ens föräldrar kanske inte var så mogna när man själv var liten. Barn vill ju gärna tro att mamma och pappa är kloka och vet allt, sanningen är nog att det vill mamma och pappa gärna tro men vet att läskigt nog är man nybörjare i livet på allt tills man dör. Då är man förstås nybörjare på det med.


Varje gång man blir äldre frågar människor vad man önskar sig och varje år måste man alltså tänka ut det. Högst besvärligt. För det måste vara rimliga saker. Inte dyrt, inte ovettigt, helst lätt införskaffat. Men egentligen är det ingen idé. För ingen skriver såna listor på det de verkligen vill ha. Hur skulle det se ut. Så jag gör en här och nu.
1. En roll i en Tim Burton film.
2. Egna vingar så jag äntligen kan flyga.
3. Jag vill bli superbäst på att spela gitarr utan att behöva träna.
4. Åh, jag vet, jättebra sångröst som kan ändra sig beroende på sångstil. Något mellan Celine Dion och Joan Jett.
5. Kunna skriva världens bästa saga som alla barn och vuxna älskar och känner igen sig i men samtidigt lär sig något nytt av.
6.Slippa allergi
7. Fria resor och fria hotell vart som helst, var som helst. (Fast kan jag flyga så räcker fria hotell.)
8.Fotografiskt minne
9. Att mina barn ska kunna hantera alla svårigheter i livet på ett konstruktivt sätt. (nu undrar ni varför jag inte önskar bort allt svårt, men man måste växa av något och silverskedar funkar inte.)
10. Kunna få träffa och fika med vem som helst. Tanken är att jag sätter mig med en kopp te på ett fik och vips så kommer t.ex. J.K Rowlings förbi och sätter sig och sen konverserar man fryntligt.
11. Såklart vill jag kunna trolla, allt annat vore otänkbart.
12. Simma under vatten utan att behöva ta luft vid ytan.
13. Kunna läsa i mkt högre hastighet. (Jo jag vet att jag redan läser relativt fort men det kan alltid bli bättre.)
14. Få en lägenhet i centrala Sthlm och en i London.
15. Få bli glatt överraskad en gång om dagen

5 kommentarer:

  1. 38 är ingen ålder, det är en storlek. Som nån skrev på en t-shirt =D

    SvaraRadera
  2. Punkt 5 har jag förutspått att du kommer göra.

    SvaraRadera
  3. @ M; Ja,ja men det är en storlek jag inte kommer i nu mera LOL.
    @J.K; Låter finemang. Min mor har lovat att fixa en annan punkt så det är bara att pricka av nu ha,ha.

    SvaraRadera
  4. vilken god tårta.

    SvaraRadera
  5. Vilken otroligt underbar lista!!!!!!!!!!!!! Haha, helt go!

    SvaraRadera