23 augusti 2010

Skolstart


Det hade varit lite roligare att börja skolan om man fick ha roliga Hogwarts uniformer tycker jag. Inte för att jag börjar förrens om en vecka men flickorna började i dag. Och där har jag ändå köpt nya kläder till skolstarten så uniform känns som ett alternativ.
Äldsta tjejen börjar nu sista året på mellanstadiet och det var med viss vånda jag gick genom  hopen av högstadieeleverna för att vara plågsamt medveten om att nästa år blir hon en "sån där". Hm, det lät inte fördomsfull alls va ? Nej men ni som redan har tonåringar vet att i sexan händer det en hel del och i sjuan blir allt så oskyddat på något sätt.

Men varför ta ut det nu, lika bra att ta en dag i taget. Lilla tjejen började tvåan och bortsett från våra finska bekanta var nog jag den enda föräldern som var där (trots Novas uppmaning om att jag borde avstå). Hon har ett stort självständighetsbehov och det kanske jag borde vara glad för. Men ibland är det lite gråtmilt i ögat när man inser att en era är på väg att ta slut och en annan tar vid.
Själv ska jag förbereda mig för de två första kurserna som kickar igång på måndag. 'Skriva uppsatser' och 'engelsk barn och ungdoms litteratur'. Gissa vilken jag ser mest fram emot ? En vild chansning ? Precis det var helt rätt !

PS. Klicka på Hoggy bilden så får ni klippdockor : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar