07 september 2010

Bok på walesiska är llyfr

Har lite smått börjat ta mig an kursböckerna i engelsk barnlitteratur. Under sommaren har det allmänt blivit ganska mycket läsning, dels skolböcker men även privata nöjen. Vad det gäller barnböckerna så har jag läst Northern Lights som ju är filmatiserad under namnet Guldkompassen (svenska namnet). Den var klart mer intressant som bok än film. Anledningen till att jag tycker det är att jag tydligare ser en koppling till religiösa grubblerier.

Philip Pullman som är författaren är en välkänd ateist som är helt emot den kristna tron och institutionen. Eftersom att jag läst två kurser under sommaren där jag fick träna mitt kritiska tänkande vad det gäller religiösa skrifter så känns boken aktuell för mig som individ. Den andra barnboken jag har hunnit med är Not the End of the World och den handlar helt kort om  livet ombord Noaks ark sett ur dels vissa djur perspektiv och dels kvinnornas. Särskilt Noaks dotter som här heter Timna.

Den är fiktiv men det finns all anledning att läsa den då den tar upp en känd berättelse ur ett nytt perspektiv. Frågor som hur känner man när man ser andra människor dö när man själv är räddad, hur känns det att veta att man inte får rädda någon annan och hur kan man hantera vetskapen om att vara så ensam ? Geraldine McCaughreans motto sägs vara "do not write about what you know, write about what you want to know" och i den här boken får hennes fantasi lite fritt spelrum men jag gillar det.

Annars var " Evangelium enligt Maria Magdalena" min hoppfullaste bokläsning i sommar. Ja Marianne, jag önskar att du har rätt i dina spekulationer. Marianne Fredriksson har jag tidigare läst en hel del av och det är samma tråd igenom det mesta hon presenterar. En annan bild av de bibliska berättelserna. Jag tror att det verkligen finns få som i hjärtat tror att allt i Bibeln är dagens sanning och att man inte får forska vidare om dem. För er som tror/tycker så kan jag bara säga : I beg to differ. Att ifrågasätta sina invanda tankar och åsikter är ett sundhetstecken ! Om man inte vågar undersöka sina livsåskådningar kanske man inte har så stark tro och då  är det väl verkligen dags att ta reda på var man står.
I övrigt så har vi ett val 19 september. Alla ni där ute, vad ni än tror på, gör det enda raka - RÖSTA.

1 kommentar:

  1. Good thinking!

    Jag har redan röstat. Förtidsröstning är min nya grej då jag alltid blir lika nojjig över att jag just på valdagen kommer att glömma bort det.
    likadant som jag ibland drömmer om att jag helt glömt att det är julafton...det är en riktig skräckis. Och när vi ändå talar om valet så känns valet som detsamma att missa!

    SvaraRadera