10 september 2010

Jag älskar högtider

I min lilla familj på fyra personer har vi alla lyckats pricka in konststycket med att fylla år nära något annat "särskilt". Min äldsta plutt fyller år runt julafton närmare bestämt runt vintersolståndet. Själv står jag exakt 180 grader ifrån och fyller runt sommarsolståndet. Eller midsommar som det vanligen kallas. Sen har vi miss decibel, hon fyller eg. inte vid en allmän högtid men här i Dalarna räknas älgjakten som en sådan. Vilket för det mesta har inneburit att hennes farfar och farbror har varit frånvarande från hennes kalas. Men så är det, älgar är tydligen lite roliga att skjuta.  Men den av oss som har den absolut bästa födelsedagen är min hubby.

 Han fyller år runt allhelgona/halloween som ju bara råkar vara min favorithögtid efter jul. Min fascination för häxor, pumpor och magi har alltid varit stark. När andra flickor lekte mamma pappa barn med sina bästisar lekte jag och min bästis att vi var häxor. Den största skillnaden mellan oss var förstås att jag blev rejält mörkrädd av alla våra spökhistorier och påhitt medan hon alltid varit otroligt orädd när det okända var inblandat. Hur som helst älskar jag allhelgona  och halloween. Det är inte riktigt samma sak. Allhelgona  är att gå på en mörk kyrkogård och glädjas åt alla tända ljus på gravarna. Det är så fint och stämningsfullt och i vår familj en mycket stark tradition.  Men halloween lyfter upp den här veckan till en fest. En av-dramataisering av allt läskigt och döden i sig självt. Min allra första halloween inspirerade kökskonst kom från den här boken: 

Jag gjorde en dekorerad paj med en dödskalle på till Suzana som ju råkade vara bästisen. Hon är lika tokig i att dekorera som jag och typ tio gånger värre. Sen har det bara ökat år för år. Ett absolut måste är en pumpa, att sitta och karva i pumpan är lite som att montera upp julgranen eller att klä påskriset. Varje år köper jag godis i hopp om att barn ska trick or treata men på de sex år vi bott här har det bara hänt en gång. Jag har i alla fall börjat fundera på årets helg och som ni vet är planeringen halva nöjet. (Självklart så ingår Tim Burton under denna vecka.)

4 kommentarer:

  1. Alltså har du den där boken? Jag vill se den!

    SvaraRadera
  2. Malin det har jag : ) Det är väl egentligen en barnbok men jag älskar den fortfarande.

    SvaraRadera
  3. Åhh jag bara måste få fatt i den boken, vet ju hur underbar den är! =)

    Saknar vår barndom många gånger..bara tänk sommrarna i slottargården, våra häxbryggder, lek med våra monchici (hur stavas det egentligen..), mm.. Jag har min Ninni kvar.. =)

    Tack så mycket för idag gumman! Det är så himla skoj att vi ses så pass mycket som vi gör nu för tiden..hoppas det fortsätter i samma stil! =)
    Skulle vara superkul om du kunde följa med på båtresan.. Vi skall resa lördagen den 9 oktober som det låter, skall höra mer med min svägerska..
    Och funderar då på denna resa:
    http://www.lonnsbuss.se/kryssningar.html
    Sen kan man ju om man tycker det är för dyrt boka på egen hand och bestämma om man vill ha buffe eller dylikt.. =)

    Hoppas hemresan gick bra!
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  4. Jag har naturligtvis Lotta kvar. Jag brukar berätta för mina tjejer om äventyret när stackars Lotta och Ninni nästan dog drunknings döden. : )
    Angående båtresan så ska jag fundera på den.

    SvaraRadera