29 september 2010

Mera Terry

Fortsätter min Terry Pratchett resa. Har avlutat den första boken av tre som handlar om den nio-åriga häxan Tiffany. Den här boken är en av mina favoriter hittills så jag kommer sannolikt leta upp tvåan och trean i denna serie (inuti skivvärlden gogolkomplexet). Pratchett är i mitt tycke inte bara en komiker/ sci-fi+fantasy författare utan en skicklig satiriker. Han har en sätt att i sin fiktiva värld angripa och peka ut de vansinniga beteenden vi människor har och då särskilt vuxna.

Visst är det säkert främst ungdomar som läser Pratchett eller unga vuxna men jag vet många av hans böcker som hade varit upplysande för alla trettioplussare.
Tiffany är en klok liten flicka som inte direkt är synsk utan hon besitter snarare förmåga att se världen som den verkligen är vilket få människor gör. I boken förklaras det att de flesta lever sitt liv i en slags illusion, vi dagdrömmer och fantiserar bort det verkliga livet istället för att se hur det är. Ja, jag kände mig en smula träffad
: D och jag vill inte skriva en vanlig recension på den här boken för det känns som en fördumning av bokens storhet. Den kommer då bli sorterad in i ungdomsfacket, så ta mig bara på orden och ge den en chans.
Men härnäst väntar projekt Tea for two och Vladimir Nabokovs klassiker Lolita. Den är fjärrbeställd och sen får vi se hur förfasad jag blir.

3 kommentarer:

  1. Lo tienes o lo has prestado de la biblioteca?

    SvaraRadera
  2. SV: Det finns dom som inte ens pysslar med bakning och absolut inte med en sån passion som du.. =)

    Kraaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Bueno, ya que no me contestas, lo compro!

    SvaraRadera