20 maj 2012

It's always darkest before the dawn, just shakin' it out!

Borde sitta med mitt examensarbete just nu. Borde. Fult ord. Tråkigt ord. Tack vet jag vackra ord som t ex avslappnad, eller varför inte nöjd, det är också ett vackert ord.

Tänker mest på alla förändringar som kommer framöver. Båda barnen som ska byta skola, med varandra : ) Av olika skäl men det är ändå en ny ordning. Maken som hotas av uppsägning då de varslar på hans jobb. Min lillasysters student, och hennes flytt till Thailand. Och vad ska jag göra efter 10 juni när jag slutar min treåriga linje på högskolan. Det är ju inte som att jag blir något.

Många gånger har jag fått frågan vad jag blir efter den här tiden. Svaret är: ingenting! Jag tar en kandidat examen i Engelska. Och vad betyder det då? Kan jag jobba som lärare blir oftast följdfrågan. Öh, inte om jag kan hindra det. Finns det någon arbetsplats där man får kämpa dag ut och dag in så är det på en skola. Så neeeej, inte om jag kan hindra det.

Men what to do, what to do? Jag valde att plugga engelska i tre år för att jag älskar språk, och litteratur, vilket jag har inriktat mig på. Men mina planer att bli översättare har kommit på sned, och att flytta till England känns lite omöjligt just nu (vilket var en halv tanke vid starten).

Jag sitter här och hoppas på mirakel eftersom att jag ramlat ned i handlingsförlamnings hålet för tillfället. Precis som Bella Swan sitter jag här och hoppas att någon kommer att rädda mig. Att någon annan ska fatta beslut som jag kan leva med. Det är fåfängt men så är det just nu.

Jag ska försöka göra en Thorsten och resa mig igen. Men först måste jag få wallow in the mire.

Vissa stunder blixtrar dock känslor av möjligheter förbi. Vissa stunder minns jag hur det kändes när jag tog studenten för 22 år sen och trodde att livet bjöd på fler möjligheter än jag kunde få i Mora. Så vill jag tänka. Jag vill känna att nu har jag chansen att börja på något nytt, något roligt. Det kan faktiskt bli så.

Jag tror, jag tror på feér!

2 kommentarer:

  1. Hear, hear!!!

    Varenda gång jag gör något annat än sitter med uppsatsen så känner jag "jag borde sitta med uppsatsen, jag borde sitta med uppsatsen" :P

    Vad gäller framtiden så ser jag på något sjukt sätt en stor möjlighet i det du skriver - vi får diskutera't snart!

    SvaraRadera
  2. Kära vän! Ja att livet är ett enda stort beslutstagande är skit på ren svenska. önskar oxå att alla rätta val o svar bara kom så man visste hur livet ska bli. Tankens kraft är stark, så har du bestämt dig att det ska bli roligt att det ska bli bra då blir det så. Tveka inte utan håll på den tanken så ska du se att universum lyssnar o styr dig rätt. PS! Hoppas det inte tar dig allt för långt bort fr mig ( Nu kom mitt ego fram)

    SvaraRadera