10 juli 2013

Ingen simultankapacitet

Jag vet inte hur många böcker jag läser samtidigt just nu, och tydligen har koncentrationsförmågan tagit lite semester för ingen av dem verkar jag bli klar med. Jag läser om allt från periodiska systemet till Moa Martinssons första roman. Sen tränar jag på min turisttyska igen. Nu kan jag åtminstone presentera mig.

Fasligt mkt grammatiska regler i tyskan. Inte undra på att de förlorade två världskrig, med alla regler för varje sak man ska säga. Lite sorgligt, läste nyss om när de allierade kom in i Berlin och Hitler insåg att 'nu är det kört'. Eva Braun. Vad pågick i hennes huvud? Förstod hon någonsin att mannen hon gifte sig med sin näst sista dag i livet skulle utses till en av jordens värsta människor? För hennes skull hoppas jag att hon trodde att hon verkligen älskade honom och inte bara var rädd.

Varför tycker jag synd om Braun, varför skriver jag inte om de miljoner som mördades av Hitlers lakejer? Det har så många gjort före mig och så mycket bättre. Därför att hon en en urtyp av alla kvinnor som stannar i ett förhållande som många andra hade lämnat. Kärlek är farligt. Det tar fram många andra känslor inom människan, svartsjuka, ilska, bitterhet etcetera etcetera. Min poäng är att allt är inte rosa hjärtan och rosor som man kanske tror i sin ungdom.


Jag har sett många förhållande och äktenskap upplösas i min omgivning det sistlidna året. Tänk att i hälften av de fallen så avskyr parterna varandra nu. Hur blir det så? Hur kan en så euforisk känsla övergå i en sån oförsonlig motvilja? Jag hoppas att jag någonsin slipper genomgå detta själv. Min man har ett stort tålamod med mig. Så jag misstänker att jag helt enkelt har haft tur än så länge, att ha en man som står ut med sin, ibland, labila samt oberäkneliga hustru. Ibland undrar jag hur någon alls kan stå ut med mig. Då värmer det extra när man har en snäll vän som gör sånt här för en.
Den var god : D

5 kommentarer:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=RCn7Xk_6sb8

    Jag kunde inte låta bli :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men den är ju lite rolig ju : )Fast i verkligheten tog bara hon gift, han sköt sig. Eller så var som i sketchen, och sen till slut tröttnade hon, skjöt honom -fick det att se ut som självmord för det skulle vara mer "romantiskt". Efter det tog hon gift. Note: det var dock inte första gången Braun testade överdos, hon gjorde nåt misslyckat "Adolf-du-har-aldrig-tid-med-mig" överdosexperiment långt före bunkertiden. Hon dog nästan har jag för mig.

      Radera
  2. En del kanske ger upp för lätt...? vet inte om de är "ensamma barn" som skiljer sej oftare? Har man syskon, har man fått träna lite konfliktslösning. (själv avskyr jag ingen, samlar på mina ex i facebook :)

    Tyska är lätt (?), inte alls lika många oregelbundenheter som i svenskan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag förstår finns inget han eller hon i finskan, har jag rätt? Jag kan tänka mig att då svenska och finska skiljer sig så otroligt (personligen tycker jag finska är ett av jordens mest fascinerande språk bortsett från xhosa)så kan nog tyska kännas enklare. Men när man tänker på svenska och läser tyska ser man hur lika de språken är, då blir det lite frustrerande med grammatiken.

      Och ja, en del ger upp för lätt. Det är min åsikt. Fast jag har inte kunnat se att det är vanligare att 'enda'-barn oftare skiljer sig. Visst hade det varit intressant och se lite statistik på det?

      Radera
    2. jo, det finns bara ETT ord i finskan; "hän", och därför har man inte kunnat förbjuda kvinnor att studera eller rösta... Samma ord både för man och kvinna (min teori, för i Finland har kvinnor fått alla rättigheter samtidigt med männen).

      Radera