31 maj 2011

Tiffany, Vanessa och jag

Håller på att läsa lite Terry Pratchett. Förra året läste jag Små, blå män, och nu har jag läst om den på original språk. Det blir alltid bättre så! Sen har jag tagit uppföljaren A Hat Full of Sky, och nu kör jag trean Wintersmith. Pratchett är en författare som ibland är smårolig och andra gånger helt enkelt briljant. Tiffany Aching slår Hermione Granger med hästlängder. Missförstå mig inte, alla som känner mig vet att jag är devoted HP-fan, men ändå. Jag vill att det ska finnas bra och starka kvinnor i litteratur och Tiffany är den bästa häxan ever!

I första boken är hon nio år, i tvåan elva år och nu är hon en nästan -vuxen tretton-åring. Det känns som ett riktigt bra "comin-of-age"-tema Pratchett har fått till. Det bästa är ändå hur han tar ned magi till vardagsnivå och då samtidigt lyfter upp vardagen till en magisk nivå.




Att på tal om magi jag måste få puffa för Vanessa Valencias fantastiska blogg. Hon har ett förtrollande perspektiv på tillvaron. Vill man känna en stunds magisk närvaro är ett besök på hennes blogg väl värd besöket. Kolla igenom gamla inlägg och njut. Men just nu så förbereder hon för årets stora fest, hon bjuder in till the mad hatter's teaparty. Och det är ett Alice i Underlandet inspirerat bloglandia-happening. Vill man själv vara med så finns förklaring "how-to-do" där. Men i juni när det väl sker är det suveränt att surfa runt på alla fantastiska bloggares festinlägg. så mycket fantasi och magi man kan önska.

1 kommentar:

  1. SV: Pank är man ju alltid, så det är lugnt.. Jag äter inte direkt något längre och vi behöver ju inte hitta på en massa bus bara finnas till.. =)

    Kraaaam
    Sanna

    SvaraRadera