09 juli 2011

Colourless green ideas sleeps furiously....

Min trädgård är allt annat än välskött eller ansad. Jag hinner aldrig med att rensa, gallra eller att överblicka vad som ska göras var. Men trots det så blir det alltid vackra partier i den här vildgården.
När jag står och betraktar den så här på håll är den ett virrvarr av grönska. Inget som går att urskilja...så man måste gå nära.
Här hade jag sått bondbönor och dill. Det är inte det att dillen inte kommit upp, det är bara det att förförra årets gurkört fortsätter att fröså sig själv och tar över. Det är vackert ändå, men inte lika vackert som......
den lille dansken och hans systrar och bröder. Vallmo, som jag älskar sår jag varje år. Men inte dessa. De har också frösått sig själva. Jag skulle dock aldrig kalla de ogräs.
Min lila opiumvallmo håller danskarna sällskap. Men jag har inte lagt ett finger för att bjuda in dem i år....de bjöd in sig själva. Tur att jag kan uppskatta oväntade gäster : )

Jag sitter i ilska och skriver detta inlägg men känner att den rinner iväg när jag tittar på mina gröna ideér. Ja, mitt temperament är en historia för sig själv. Jag önskar att jag var tålmodig som en ek, mild som en bondböna och behaglig som en vippande vallmo. Inget av detta är jag dock. Inte nästan-tonåringen heller.

 Det är svårt när två orkaner ska samsas. Så den äldre och mer erfarna vinden borde kunna hålla sin förödelse mera kontrollerad...men tydligen är det inte så. Ibland tror jag att man får barn för att lära sig vara mer ödmjuk, man tror att man känner sig själv men att leva med barn tar fram sidor av en själv man inte visste att man hade. Eller så är det bara jag. Människor i puberteten är lika obegripliga som Chomskys mening på överskriften. Jag ska se om det finns nån Puberty for Dummies på nätet!

4 kommentarer:

  1. Liksom vädret är tonåringar svåra att förutse. Hur mycket man än kollar på vädret så ska du se att många dagar blir det inte som man trott! men som man säger Anna, det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder så det gäller att träna, träna upp ödmjukheten. Håller med dig om din tes med det där. Får jag barn någon dag så lär jag gå i taket :p Kram! du klarar allt till slut, det vet jag :D

    SvaraRadera
  2. SV: Kevin har försökt ta sitt liv natten mellan fredag och lördag..

    Här ser du mer om utställningen: http://tygochotyg.blogspot.com/

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  3. @ Emelei ; P
    @ Sanna , du vet att du kan ringa om du behöver som jag sa igår kram.

    SvaraRadera
  4. Jag har ju inga egna barn så jag har inga goda råd att ge men kan bara konstatera att det är rätt knepigt att jobba med den målgruppen också... :)

    Jag som älskar vallmo tycker att din trädgård är jättevacker (liksom Chomskys mening).

    SvaraRadera