13 juli 2011

Harry - Farväl och på återseende

I natt gjorde jag något som jag både sett fram emot och har fasat lite för. Systrarna och jag gick på midnatts premiären av The Deathly Hallows part 2. Alltså för den oinvigde - den allra sista Harry Potter filmen. Det är svårt att beskriva hur det kändes eller hur det känns idag.  Jag vill inte skriva en recension direkt eftersom att många inte sett filmen än. Men jag måste ändå få skriva att det var en intensiv och gripande upplevelse. Jag har läst dessa böcker , inte bara en gång, och jag känner dessa karaktärer utan och innan. Att få ha följt dessa skådespelare i flera år har känts som att ha följt deras uppväxt. Nu talar jag om Daniel Radcliffe, Rupert Grint och Emma Watson. De har utvecklats och förbättras under seriens gång och här visar de att de har kommit en lång väg från De vises sten.

Storbritannien bjuder på fantastiska skådespelare och många har spelat i nån av dessa åtta filmer. Min personliga favorit Severus Snape har spelats av mångsidige Alan Rickman.
Ni som läst böckerna kan nog ana varför jag valt honom. Ni andra listar säkert ut det efter att ha sett sista delen själva.

Salongen var fullsatt och det var precis som det ska vara när man ser en film...tyst från biopubliken. När filmen var slut applåderade vi och många satt kvar en stund. Dels för att det är köer ut, men också för att man är lite överväldigad. Många undrar kanske hur man kan vara så fast i en ungdoms film/bok som Harry Potter fast man är så pass gammal som jag. Allt jag kan säga är...jag har väl tur bara.

2 kommentarer:

  1. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!
    Jag ska se på fredag.... oh herre min je. Ja och jag laddar nu med de tidigare filmerna.Ska bli sjukt spännande men också lite vemodigt.

    SvaraRadera
  2. Lalo, du better... jag och syrrorna var lite omtumlade efteråt vill jag säga. Vi laddade med att se part 1 precis innan och det var bra. Min svägerska och bror har åxå sett om alla filmerna. Det känns mkt märkligt just nu. Vill se om den på bio igen, men är fortfarande för gripen av gårdagen.

    SvaraRadera