13 juli 2011

A little steampunk

Jag har läst ut George Manns The Affinity Bridge och även om det inte var en episk bok så var den riktigt intressant. Tänk Sherlock Holmes (obs medverkar inte i boken) möter teknik utöver det vanliga, släng in zombies och kalla deras tillstånd för sjukdom så har ni en smula ovanlig deckare.

Jag älskar ju det mesta från viktoriansk tid och har en soft spot för science fiction så det här fick mig att vilja läsa fortsättningen naturligtvis. Min starkaste invändning är att den kvinnliga huvudpersonen är en typisk kvinnokaraktär beskriven av en man. Någon som ser upp till den manlige protagonisten och behöver lite hjälp då och då...men mot slutet började jag undra om det verkligen var så. Mina misstankar ser ut att ha bekräftas, det finns mer i miss Hobbes än vad som möter ögat.

Jag är ingen expert på steampunk men en kort beskrivning är ändå att det anspelar på skildringar av  modern teknik som ska föra tankarna till ångmaskiner och den fungerar högst futuristiskt men ser lite Jules Verne aktig ut. Sen får det gärna utspelas 100-200 år före vår tid. Just tidsaspekten är dock på väg att luckras upp har jag förstått.

Filmer som kan visa lite steampunk anda är League of Extra-ordinary Gentlemen, Wild Wild West eller Sky Captain and the World of Tomorrow. Även Hellboy uppvisar karaktärer med steampunk essens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar