07 juli 2011

Torsdag och solen skiner men det ser man inte om man sitter inne och läser!

Summertime and the livin' is easy...mycket läsning och tv-tittande ingår det i min vampyrkurs. Många av böckerna har jag redan läst men varför neka sig själv glädjen att få läsa om böcker : ) Den största överraskningen bjöd Dracula på, för jag insåg att jag kan inte ha läst den tidigare. Av nån anledning har jag trott att jag har gjort det, det kan bero på alla de otaliga versioner jag har sett i filmversion, det har väl bara känts ologiskt att jag inte skulle ha gjort det. Boken är totalt läsvärd. Den visar inte bara på ett intressant sätt att bygga upp en bok på (dagboksnoteringar, brev och dylikt) utan är också en stillbild av ideal rådande på tiden då den skrevs (1897).

Mina Harker ska nog framstå som en rekorderlig kvinna jämfört med andra fruntimmer, men trots hennes starka insats känner jag mest att Bram Stoker visade sitt kvinnoideal genom hennes karaktär.

Lite tråkigare var det att inse att Interview with the Vampire/ En vampyrs bekännelse inte kändes lika bra längre. Den läste jag som nittonåring och var helt såld. Nu kände jag obehag över Claudias roll, och såg Brad Pitt och Tom Cruise i mitt inre när jag läste. När jag läste den först var den ju inte filmad än så då kunde jag ha mina egna bilder som alltid är bäst. Jag sänker mitt första betyg på den från en 4 till en 3!

Till alla kursböcker ingår i stort sett att man ska se filmatiseringarna av dem. Men till filmen Nosferatu finns ingen direkt bok annat än Dracula som den ju starkt vilar på. Denna svartvita stumfilm från 1922 är nog ändå snäppet bättre än den film jag såg i tisdags. Tack och lov att Youtube finns : )


Nej det var inte Victoria's Secret, utan Tranformers 3. Men den här damen som ersatt Megan Fox fick vissa sekvenser att kännas som att hon tog med det elementet in i filmen. Det är länge sen jag blev så besviken av en film. Ettan tyckte jag faktiskt var helt ok. Jag gillade den. Tvåan stängde jag av efter den kvinnliga skurkens anfall på Shia. Trött som jag var på Hollywood skitlöjliga överexponering av sex och nakenhet. Meeen eftersom att jag nu satt på en biograf tänkte jag se klart eländet. Ok, vissa saker var bra. Det erkänner jag.  Rösterna till både autobotsen och decepticonerna, samt effekterna. Men inte sidekicks robotorna eller Rosie. Det här är en film för era killar, för dig som skiter fullständigt i billiga grepp för att få tittarnas uppmärksamhet samt för die-hard fans!

Nu ska jag se igenom första säsongen av True Bloodoch sen analysera likheter/skillnader mot Nosferatu. Men jag bryter vampyrstämningen med att samtidigt läsa George Manns Affinity Bridge, steampunk vs gothic horror. Få se om jag byter genre ett tag, det beror på om Mann lyckas övertyga.

4 kommentarer:

  1. SV: Mmm promenerar så mycket jag hinner med i alla fall..blir i genomsnitt minst en halvtimme per dag..sen sitter jag ju inte still mycket annars heller.. =D skratt..

    Strax ta en snabbpromenad upp till södran..skall vara där en stund idag är det tänkt.. =)

    Ha det gott!
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  2. http://thesocietypages.org/socimages/2011/07/05/review-of-transformers-3-machines-are-subjects-women-are-objects-and-female-leadership-is-a-joke/

    SvaraRadera
  3. @ Sanna, ja men det är väl bara bra att du har ett tydligt mål att gå till varje dag : ) och vilket mål sen. Det är vad jag skulle kalla en win-win situation!
    @ Malin jag håller fullkomligt med inlägget. Jag uppskattar hur hon i detalj har lyckats ta fram scener och exempel på hur den här objektifieringen/förlöjligandet går till i Transformers!

    SvaraRadera
  4. true Blood e ju super, eller iaf dom säsongerna som har vart, jag tvivlar dock på säsong 4 när jag såg första avsnittet... vi får se vart de här barkar !

    SvaraRadera