26 februari 2013

Alla vargar bär inte päls.

Alla sagoläsare och fantasyfilmsnördar vet vem den här bilden föreställer. Amanda Seyfried spelar Little Red Ridinghood, fast vi säger förstås Rödluvan.(Tyvärr en ganska usel film, men sagan är ändå en klassiker.)

Tyvärr ser jag inte lika cool ut, men jag kan lugnt säga att jag just nu identifierar mig med karaktären. Jag känner mig som den naiva, tillitsfulla Rödluvan som vandrar längs stigen tills en varg kommer för att göra henne bekantskap.

Åh, har inte många av oss fallit i fällan att lita på vargen som är så duktig på att prata omkull oss så att vi till slut tror allt den säger. Så vi lyssnar och tror att det är helt riktigt och sant det vargen säger. Så vi ignorerar den lilla varningsklockan som ringer.

Vi lämnar stigen. Bara för att allt för sent inse att mormor är uppäten och vi står näst på tur.

Jag bor i vargland på riktigt. I mina hemtrakter tar vargar jakthundar, får och gud vet vad. Många av de jägare jag känner tror bara på en lösning. Jag tror ni vet vilken. Men inte jag. Jag kommer aldrig skriva på en namninsamling för att utrota en uråldrig jägare som har lika stor rätt som mig att äta, försvara sina revir eller att bli tokig av ensamhet så att den irrar in i våra bostadsområden.

I mina ögon är den farligaste vargen människan i din krets. Den människan som med fagert tal hjälpte dig att lura dig själv. Som Thåström sjunger "var e' vargen". Jag är ledsen, men den är där vi ibland anar. Den människan du ville tro på, den människan du ville lita på. Ibland är det den du minst anade.

Som tur är har jag en jägare som sällskap, han hjälper mig att hämta stenar som vi kan fylla vargens mage med. Sen syr jag de starkaste stygn jag kan med björntråd så att vargen drunknar i botten av brunnen.

Tillit. Så lätt att förstöra. Så svår att bygga upp. Jag är rödluvan, jag har tillit. Så vargen jagar mig alltid. Det gör inget. För jag vet att vargar är lika jagade som jag.Det måste vara ett tungt och ensamt liv att alltid behöva föreställa sig. Att gömma sig. Att vara rädd för att bli avslöjad. Jag tror att jag föredrar att bli uppäten då och då, mitt hopp om att det finns godhet och äkta värme emellan oss människor föredrar jag att hålla fast vid. Då får man ta en varg emellanåt.



11 kommentarer:

  1. Ja precis, the power of vulnerability.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite så är det Malin. Man måste välja om man vill ha kvar en viktig del av sig själv fast man förstår att den kan leda en fel ibland : (

      Radera
  2. Ååh vad jag tyckte om det där sista du skrev. att föredra att bli uppäten då och då. så känner jag med! Tycker så om din text som alltid. och om vargar tänker jag att det nog finns nåt sorts skydd hos de som är naiva ändå, som jag :) man måste försöka kunna ha tilliten som jag känner i allafall, så många gånger man fått resa sig igen. men jag tänker också på en sak en klok människa sa till mig sista gången jag råkade ut för en varg och klagade över det. Han klappade mig på ryggen och sa så varmt och vänligt. " det är inte hur man har det, det är hur man tar det..." och menade såklart att jag kunde välja att bli bitter, eller att leva och låta leva. den enda man kan förändra i slutändan är sig själv osv..och det har fungerat fint för mig..
    oj vad svamligt det kanske blev, men är lite trött.., firande idag :)

    kramar till dig, Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man ska vara trött när man har firande, och nej du svamlar inte. Det är nog bra om man lyckas kombinera de där två dragen tillitsfullheten och insikten om att man lär sig släppa ledsenheten över att man inte såg "faran". Mycket svårt ibland dock. Inget jag är världsbäst på, men kanske en dag : )

      Radera
  3. det där jagandet låter som Kafkas Processen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja menar du jägaren eller bytet ; P Att inte veta varför man är ett "offer" för en komplott eller anklagelse är ju svårt. Jag tror att det bara är en spiral uppåt och neråt. Ibland är vargar omedvetna om att de äter upp sina byten.Bytena är också omedvetna om att man skickar ut signaler om sin öppenhet - ibland. Men det kommer alltid finnas de som utnyttjar andra, och det kommer alltid finnas de som känner sig oförstående över hur de hamnade i en offersituation. Nu är det här inte samma sak, men jag tänker på Dreyfuss-affären. Hur han vanärades offentligt, oskyldigt anklagad i ett fyrkantigt rättssystem. Kafka måste ha haft en stor förmåga till medkänsla tänker jag, han verkar ha sett hur vi alla kan fastna i roller som samhället tänkt ut. Samhället, det är vi i grupp...och som grupp är vi inte roliga!

      Radera
    2. man får blotta sin hals i rätt sällskap ;)
      Och alla anfall är inte personliga...

      Radera
  4. svar: har inte riktigt koll på alla kriterer vet bara dem jag uppfyller så kan tyvär inte svara på din fråga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ändå för att du svarade, mycket vänligt : )

      Radera