22 november 2013

No title

Veckans gångna höjdpunkter: min yngsta syster fyllde 18 år. Barnen bakade pepparkakor, med glatt humör. Jag är här.
Veckans kommande höjdpunkt: Doctor Who har sitt 50-årsjubileum, därav Weeping Angelsbilden ovan denna vecka.
Veckans lågpunkter: Jag träffar inte min lillasyster personligen för att fira henne. Ledsamma besked. Sen hade inte mitt bibliotek ens kommit ihåg att beställa in sista Cirkel-trilogiboken Nyckeln. Det har de gjort nu kan jag säga.

Här ser det förrädiskt idylliskt ut. Men vet ni vad? Det var det. Ibland är allt sant. Och ibland kan flera saker existera samtidigt, det kan vara kaos och idyll omväxlande när man är ohana.
Som de sjunger i Coca-Colareklamen "Holidays are coming". Änglar finns de? Näe, inte som jag ser det men de är vackra ändå : )
Här ser ni vad jag egentligen vill ha som adventsljusstake, men trots att Plantagen lockade motstod jag min inre shopaholic. Men det finns mycket fint där i år.

Annars har jag avslutat ädelstenstrilogin, med Smaragdgrön. Kerstin Gier har skapat en söt, romantisk ungdomsbok om tidsresenärer i tonåren.

Varför man behöver läsa den här serien? Det gör man inte. Den är inte episk eller storslagen trots att den lätt mytiske greve St:Germain är upphovet till att det ska väljas ett par i varje generation för att att samla in blod till att bota sjukdomar. Inte heller de vises sten (nej, det är inte en upphovsrättsfråga - J.K hittade inte på den till Harry Potter-serien. Läs lite alkemi vet jag.) gör allt mer spännande.

Men om man är 12 till - ja obotligt romantisk, och inte är superstörd över alla övernaturliga kärlekshistorier så är den lättläst, trivsam och jag gillar alla fina citat som kommer före varje kapitel. Sen gillar jag väl att varje tidsresenär tilldelas en sten, ett djur och alla har egna verser i mystiska skrifter.

Bra julklappstips till ovannämnda grupp. Inget för den ultrarabiata feministen eller den som läst sjuttioelva varianter på temat.

2 kommentarer:

  1. Pepparkaksdegen v ar veerkligen god!! ;) :)

    SvaraRadera
  2. Jag får ta ditt ord på det eftersom att jag inte smakade av den. Nu blir det en ny deg från ett annat recept till nästa omgång.

    SvaraRadera