30 november 2013

Sista november

"Not yesterday I learned to know
The love of bare November days
Before the coming of the snow,
But it were vain to tell her so,
 And they are better for her praise"
                             "My November Guest"/Robert Frost

Ja, jag vet alla längtar efter jul. En lång höst utan någon snö alls där jag bor. Ovanligt mild och de vackraste löven föll före Allhelgona. November är nog den månad jag hör människor klaga mest över. Mörkret, kylan, och det faktum att det är för tidigt att sätta upp julbelysningen.

Själv har jag belönats med förmågan att uppskatta naturens nakenhet, dess period av inneslutenhet och lider inte av det sinande dagsljuset. November är en bra månad för kontemplation. Den sista versen från Robert Frosts "My November Guest" börjar "My Sorrow, when she's here with me. Thinks these dark days of autumn rain Are beautiful as days can be", och det är jag böjd att hålla med om.

Om det är min inre goth, eller bara en person som fascineras av livscykeln födsel - liv -död- desintegration- omfödsel i någon form grubblar jag ej över. Jag gillar november så är det bara. Det stilla. I morgon kommer det lysa i de flesta fönster av adventsljusstakar, julstjärnor och jag antar att det blir solgula saffransbröd samt varmt, kryddiga pepparkakshjärtan till fika hos många. Det är också bra. Men i dag, konstigt nog, känner jag att jag kommer sakna nakenheten hos november. Saknad är en märklig mästare, och den tar sig uttryck på olika vis hos olika människor.

I morgon är det dags att förtränga en del av min nuvarande dysterhet, och hur säger man "rycka upp mig". Det är mer ok att vara grubblande i november än i december. För "nu ska vi vara, nu ska vi vara glada". Men i dag är fortfarande min dag, och lustigt nog kommer i morgon vara min dag också. För jag vill faktiskt se framåt, jag vill se ljuset. Advent betyder fortfarande något för mig fast jag inte längre är troende, det är en väntan på den högtid som har potential att vara som vackrast, som ljusast och som den som tar fram det som är mest gott i människan. Vi firar hoppet, det är det vi firar.

3 kommentarer:

  1. November är bra månad, så kan man sitta inne och läsa böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tja, man kan väl vara dyster om man vill... men har du katrinplommon hemma, kan du fixa lite finska julstjärnor.

      Radera
    2. Det blåser nordanvindar här i dag så det blåser nog bort dysterheten lite. Katrinplommon har jag inga, men det är ju lätt inköpt : )

      Radera