26 november 2013

"When you feel so tired.....but you can't sleep."

Konstigt nog kan man vara trött och ändå inte kunna sova. Dålig programmering av människan tycker jag. Om nu kroppen är så smart som vissa påstår varför kan den inte agera lite självständigt och göra det som är bäst för oss.

Nåja, det är en fråga för biologer eller filosofer, vilket man nu fördrar. Sömn är dock ansedd som en av grundpelarna för god hälsa, så jag blir ändå lite förvånad över att det är en av de vanligaste symptomen som folk söker vård för. Anledningen till att jag skriver symptom är att det oftast anses vara något bakomliggande som stör våra sömnrutiner. Hormonförändringar, stress, sjukdom eller dylikt.

Skolbarn är ganska hårt drabbade. De somnar oftast för sent och får helt enkelt inte tillräckligt många sömntimmar får att orka. (Så ja, vi ska få i dem frukost och i säng i tid, då kommer allt gå bra i skolan *obs ironi till viss del*.) Men jag vill ta upp något som jag tror stör sömn för väldigt många. Datorer.

Enligt vissa studier (Techworld folkhälsan Finland The Guardian) är ljuset från en helt vanlig dataskärm, samt läsplattor OCH mobiltelefoner inte bara möjligtvis skadliga för hälsan vid överexponering, utan stjäl helt enkelt melatonin. Melatonin är ett hormon vi har naturligt, det hjälper oss bl a att bli sömniga när det blir mörkare. Hänger ni med? Alla däggdjur verkar ha det och melatonin kan vara en bidragande faktor för att ha en naturlig dygnsrytm.

Men om något sänker melatoninhalten så är det svårare att slappna av och somna in. Så om barnen, eller man själv sitter vid datorn till nio på kvällen så bäddar det för att hjärnan aktiveras när den ska lugnas ned. Så om det sista du gör innan du ska sova är att surfa på nätet, och sen har svårt att koppla av -  stäng av datorn lite tidigare för att testa om det hjälper dig eller något av dina barn.

5 kommentarer:

  1. oj, själv somnar jag var som helst; i tandläkarstolen.... Varm mjölk med honung (och några droppar konjak för smaken) är sövande. Man ska ha lite tråkigt...

    SvaraRadera
  2. Vi kan bytlånas lite du och jag då ; P Vad fin du var i tidningen förresten, glömde säga det på bloggen.

    SvaraRadera
  3. Hello!

    Jag vet faktiskt inte om man kan lyssna på radion via frekvens eller om det bara är via nätet....mejla och fråga. Eller om du har radio på mobilen så kan du lyssna om du tar fram nätet på den och sedan spelar radion så hittar den frekvensen på radion....var det där lätt att förstå??? ;) KRAM

    SvaraRadera