13 september 2009

Gullegull

Det var ett tag sen men nu är jag vaken : ) Har pluggat så att det står härliga till. Har roliga dagar i Falun och träffar många nya intressanta människor. Jag samlar lite grann på nya människor kan man väl säga. Jag tycker om att spara sån info i hjärnan. Fast det vore säkert mer smidigt att samla på kapsyler. Inte så roligt kanske.


En del samlar på så spännande saker typ femtiotalskläder, skelettdelar osv. En sak som många samlar på är Hello Kitty saker (visste ni att hon har en pojkvän som heter Dear Daniel) och där finns många prylar att välja på. Det finns faktiskt H.K flygplan, sjukhus och naturligtvis ett Hello Kitty land. Inte här men i asien. I Japan har de många märkliga fenomen ta bara deras förnedrings tv.

Men en sak jag gillar är manga/anime traditionen. Fast man undrar lite över hur de castar huvudpersoner i mangaserier. Ta ex. Kogepan. För de som inte vet kan jag berätta att han är en bränd bulle. Han bor i ett bageri där han försöker bli kompis med de andra bakverken. Spännande vad ! Japanerna har ett uttryck som heter "kawaii" med det menas hyllandet av det söta och gulliga. Som ni säkert har lagt märke till är mycket av manga "sött". Hello Kitty är ett typ exempel. Det här fenomenet har börjat sprida sig hit till väst, främst genom ungdomar och barn. Annat är det i hemlandet där även vuxna är bitna.



Jag gillar det på sätt och vis, kanske inte så pass att jag vill bära rosa Hello Kitty kjolar, men det är något mjukt i en annars ganska hård värld.

1 kommentar:

  1. Idag fick jag lära mig något nytt om och av min kompis Anna :)

    SvaraRadera