28 september 2009

Vår bästa tid är nu...


Nu är det ett halvår sedan vi upptäckte att vi faktiskt kan använda vår öppna spis. Det berodde på att vi av en händelse såg att man uppmanade världen att släcka alla lampor en timme den 29 mars. Vi körde stenhårt på det och mörklade huset och stängde ned allt elektriskt vi kunde. Vår kompis Malin kom över med sin gitarr och för första gången brann det en eld i spisen. Det var en av de mysigaste saker vi har gjort sen vi köpte huset. Vet inte riktigt varför vi aldrig hade gjort det innan. Visst Nova var rädd för det var ju mörkt men mot slutet av kvällen tyckte tom hon att det var lite härligt. Speciellt när Malin spelade fina sånger för oss.

Därför är jag glad att mörkret äntligen är här igen. Nu kan vi elda, gå ut och se stjärnorna på himlen igen och framförallt slipper jag värmeslag. Och innan vi vet ordet av är det pumpadags. Då får jag titta på Nightmare before christmas med gott samvete. Skrämma barn, suckande invänta premiären på New Moon och gå på kyrkogården där alla vi som saknar våra döda tänder ljus. Aldrig har jag förstått varför folk har så svårt att hitta något positivt med den här årstiden. Den är ju magisk. Nej behåll er stinkande, allergiframkallande och krypkravlande vår så tar jag hösten.

Framför allt är det nu man kan se på film. Alla storfilmspremiärer borde vara på hösten fram till jul om jag hade fått bestämma. Helst fantasy och sci-fi gynnas av den stämningsfulla årstiden. Ja tom med kärleksfilmer passar nu. Helst om det är något övernaturligt element med. Tänk er att se en skräckfilm i juli, hur fel är inte det. Sen slipper man vara så jäkla smal för ingen ser en halvnäck ändå. (Med det menar jag inte att jag brukar vara magrare på sommaren men det hade kunnat vara så.) Och sen efter november kommer ju årets bästa månad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar