13 januari 2010

Camus

Jo det blev nobelpristagare som årets läsutmaning. Jag har börjat med den fransk-algeriske författaren Albert Camus som fick nobelpris -57. För att inte döma en författare för snabbt har jag börjat med att läsa två böcker av samma person för att få en bredare uppfattning om individens verk. Här valde jag hans första bok Främlingen och hans nästnäst sista Fallet.

Tyckte jag om dem, knappast. Kommer jag att rekommendera dem, förmodligen inte. Det jag kan säga är att de säkert var banbrytande på sin tid. Fallet är väl intressant om man gillar att läsa om skuld och hur det kan förtära en person. Samt om man gillar berättar greppet som var i en dailog/monolog form. Dvs. protagonisten samtalar med någon vars svar inte skrivs ned utan läsarens förs vidare av huvudpersonens (som naturligtvis är man) svar på den osynlige samtalspartnern. Slutet kan tyckas överraskande men inte tillräckligt för att jag vill att någon annan person ska behöva läsa hela boken för det.

 I Främlingen är det mer en berättelse eller redogörelse över en serie händelser som huvudpersonen yttrar. Boken handlar mer eller mindre om en likgiltig människa som hamnar i fängelse och vi får veta varför. Okej den var lite bra men mest för att jag tror att jag tolkar protagonisten som lidande av Aspbergers snarare än samvetslös eller just likgiltlig. Har läst lite om Camus och att en del tolkar denna bok som en sorts självbiografi rent känslomässigt men då undrar jag nog om killen inte hade lite issues.

Dessa två böcker ska ni läsa om ni är intresserad av existentialism eller vill ha något att tala om när ni råkar på Horace E. Däremot är min nuvarande läsning något intressantare. Jane Eyre av Charlotte Bronte. (Sorry vet inte hur man får fram skumma e:en som hennes bör ha.) Jag hade inga förhoppningar på denna bok då min litt. lärare viskade att den är skittråkig. Ändå står den som kurslitteratur i vår och därför läser jag den nu. Men jag håller inte riktigt med min beläste lärare, jag finner den tvärtom fängslande så långt. Nästa vecka börjar jag igen och det är med en smula glädje och en droppe vånda. Skönt när man kommer igång igen. Snart rullar livet på i sina trygga mönster igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar