10 januari 2010

The Scottish play

"Mossop: ...lest you continue in your quotations and mention the name of the "Scottish Play".
Keanrick: Oh-ho... never fear, I shan't do that.
Blackadder: By the "Scottish Play", I assume you mean *Macbeth*.
Mossop, Keanrick: Aahhhhh. Hot potato, off his drawers, Puck will make amends. Aaahh.
Blackadder: What was that?
Keanrick: We were exorcising evil spirits. Being but a mere butler, you will not know the great theatre tradition that one does *never* speak the name of the "Scottish Play".
Blackadder: What, *Macbeth*?
Mossop, Keanrick: Aahhhhh. Hot potato, off his drawers, Puck will make amends. Ohhh.
Blackadder: Good lord, you mean you have to do *that* every time I say *Macbeth*?
Mossop, Keanrick: Aahhhhh. Hot potato, off his drawers, Puck will make amends. Owwww.
Mossop: Will you please stop saying *that*. Always call it the "Scottish Play".
Blackadder: So you want me to say the "Scottish Play"?
Mossop, Keanrick: [shout] Yes.
Blackadder: Rather than *Macbeth*?
Mossop, Keanrick: Aahhhhh. Hot potato, off his drawers, Puck will make amends. Owwwwww.
Prince George: For heaven's sake, what is all this hullabaloo, all this shouting and screaming and yelling blue murder? Why... it's like that play we saw the other day, what was it called... umm...
Blackadder: *Macbeth*, sir?
Mossop, Keanrick: Aahhhhh. Hot potato, off his drawers, Puck will make amends. Owwwwww."
Här ovan har ni en dialog från "the Black Adder" tredje säsongen där man diskuterar den bok jag äntligen avslutat. Macbeth av William Shakespeare. Och jag måste säga att  Black Adder är mycket roligare än pjäsen/boken. Det är klart att den har sina förtjänster men den har tagit mig tre !!!! veckor att läsa. Ok den är på engelska, ok den är på gammal engelska, ok - jag fick läsa om sidorna tills jag förstod men nu är det klart tjo ho. Allvarligt talat jag vill gärna läsa klassiker och i tonåren läste jag "Hamlet" men inte mindes jag att jag tyckte att den var särskilt svår. Jag kan bara anta att jag har blivit trögare med åren : D

Jag vill bokutmana mig själv i år. Antingen läsa lite nobel pristagare eller klassiker eller svenska stora författare. Men problemet är att jag inte kan bestämma mig. Sen funderar jag på om man borde lands-nicha mig. Typ bara finska  eller kinesiska författare. Poängen med detta är att jag vill vidga mitt tänkande. För egentligen är jag konservativ det blir mest fantasy, sci-fi eller övernaturliga romaner. Nu vill jag göra något nytt. Ge gärna förslag kära med människor ; D

2 kommentarer:

  1. Ja kan ju säga att det var en del gånger jag inte ens kunde hålla mej på eller ens kunde hålla kvar bollen!!!! Haha

    SvaraRadera
  2. Ånu vet ja äntligen vart namnet "Adder" på gabs farmors katt kommer fr=)

    SvaraRadera