25 januari 2010

"Gentle reader, may you never feel what I then felt."

Äntligen har jag läst ut Jane Eyre. En bok jag verkligen önskar att alla romantiska människor därute skulle ta sig an. Visst den är skriven på 1800-talet och språket är poetiskt och det är många symboliska passager men ändå. Jag kunde inte låta bli att gå in på IMDB för att se vilka filmatiseringar som gjorts( antog att det skulle finnas) och såg att det var en hel del. Det mest intressanta var dock att den ska släppas som film 2011 och med Mia Wasikowska.

För den oinvigde kan jag berätta att Mia ska spela Alice i Tim Burtons filmatisering av Alice i underlandet. Jag som älskar både Tim Burton och boken nyss nämnd kan inte annat än häpna över detta att just Mia ska spela Jane. Ännu mer spännande blir det när man vet att Bronte och Lewis Caroll skrev under samma era och dessutom ibland nämns i samma andetag med anledning av att de bägge använder fantasyinslag som förstärkare av karaktärernas känslor eller skeenden i böckerna.

Trots detta är böckerna väldigt olika men i Jane Eyre förekommer en hel del hänsyftningar till älvor och det förekommer oförklarliga upplevelser. Hur som helst är jag lyrisk.  Bilden ovan är Mia som Alice och som ni vet är den inte min egen utan tillhör upphovsmakaren precis som de mesta jag har i bildväg, men jag tyckte ni skulle få en uppfattning om hur hon ser ut. Plus att jag vill ha en likadan kappa : D

1 kommentar:

  1. Visst är boken UUUUUUUNDERBAR!!!!!!!!!!!
    I LOVE IT! Jag var skeptisk när jag läste den första gången för typ 10 år sen...men I became hooked, ska verkligen gå och se filmen 2011. HAr faktiskt inte sett någon annan filmatisering av den, har du?

    SvaraRadera