12 februari 2010

Niffenegger

Snart är alla hjärtans dag här vare sig ni vill eller inte. Ett påhitt av de amerikanska köpmännen -javisst, fånigt att bestämma en dag för kärlek, såklart. Men ändå. Jag kan inte låta bli att dra några växlar på det här förtjusande temat. Själv har jag lidit av illusionen att jag är helt oromantisk och ogillar kärleksfilmer och romaner där folk suktar efter varandra i smyg och alla blir så glada eller så ledsna beroende på upplösningen. (Höll på att skriva utlösningen där, så tokigt.) Men det har visat sig att det var bara en märklig föreställning jag hade om mig själv att jag var kall som en fisk. Glada nyheter, jag kan fortfarande bli berörd. Kul för mig, ointressant för er ; ) Men ändå. Så helgen till ära vill jag rekommendera en film jag nyss sett som innehöll hjärta och smärta

"Timetravellers' wife". Jag hade knappt hört talats om filmen men så såg jag på en bokblogg att den fanns som bok och att den är bra och då tänkte jag att jag skulle läsa den. Men som vanligt är Mora för litet för att ha nåt sånt hemma så jag såg filmen istället. Den är inte en science-fiction även om den har såna drag, men låt er inte luras av det för det är främst ett drama. Med kärlek. Fin kärlek. Så att man gärna blir lite tårögd. Huvudpersonerna är Henry som oturligt nog drabbas av att slungas ur tidsrytmen vid de mest olägliga tillfällen och Clare som ni nog anat är hans stora kärlek. Dessa spelas av Eric Bana(Black Hawk Down,Hulken, Star Trek) och Rachel McAdams (The Notebook, Sherlock Holmes). De var helt ok i den här filmen, men själva temat var nog den största behållningen. Jag tänker definitivt läsa boken för jag tyckte filmen var riktigt bra och vanligtvis är ju böckerna bättre så jag ska nog leta ned Audrey Niffenegger som författarinnan heter.(Stackare)

Sen vill jag säga grattis i efterskott till Sols lilla dvärghamster Loppan som blev 2 år i går. En hedervärd ålder för en hamster minnsan : D

1 kommentar:

  1. Tänk, ja har nog sett den! Den va bra, annars brukar ja ha en väldigt annorlunda filmsmak än andras, så det va kul att vi gilla samma!

    SvaraRadera