27 februari 2010

Oh say can you see....

Medan jag låg i källaren och funderade om mitt magknip skulle utvecklas till magsjuka(vilket det inte gjort, phu.) läste jag ut Ronald Wright's utmärkta bok What is America ?eller Vad är Amerika? som den heter på svenska. Det är en av de mest fascinerande böcker om historien bakom bildandet av vår käre granne i väst som jag läst. Anledningen till att jag läste den var att jag gärna strör cyniska kommentarer om hur USA behandlar sitt eget och andra folk och jag har börjat undra om jag har varit orättvis. Efter att ha läst denna bok så inser jag att jag inte behöver ha dåligt samvete. Den har fått bra kritik och jag funderar om jag på fullaste allvar ska mejla min gamla American culture lärare och föreslå den här pärlan.Det är klart att man kan vara hälsosamt skeptisk till allt man läser men boken hade en imponerande källhänvisning och är otroligt genomtänkt.

Den här boken vill jag rekommendera till alla människor som på fullaste allvar tror att USAs historia är ärofylld och glorisk. Även till den som vill kunna ta fram bra argument om varför USA med rätta ska fruktas som en instabil världsmakt. Slutligen är det en bra historiebok.

Detta tar förstås inte bort storheten i vissa amerikanska individer som Martha Stewart, Tim Burton och Woodrow Wilson ; ) Jag tror inte att alla amerikaner är korkade hillbillies men det faktum att de valde om Bush får mig att fundera hur folksjälen är funtad. Man kan inte komma ifrån det faktum att många amerikaner är religiösa fundamentalister precis som de muslimer de för sitt "krig" mot. Alla muslimer är inte terrorister, alla muslimer är inte fundamentalister, alla muslimer är inte hjärntvättade men en amerikan är bara en människa som alla vi andra och som sådan mottaglig för hjärntvätt av högerkapitalistiska ledare.



2 kommentarer:

  1. Jag lägger till den på min läsa-i-sommar lista!

    SvaraRadera
  2. Bra sagt!
    Jag tänker också läsa den!

    SvaraRadera