03 februari 2010

What ho ?

Som många som känner mig vet är jag en obotlig anglofil. Detta yttrar sig som ett förhärligande av gamla engelska författare, tv-serier och föreställningar. Varifrån det kommer vet jag faktiskt inte. Som barn älskade jag att se på engelska deckare med min mamma. Till favoriterna hörde P.D James' Dalgliesh och Christies' Miss Marple. Frågan är om jag gillar allt engelskt men icke. Poängen med att ha en romantisk föreställning är att man blundar för obehagligheterna som t.ex huliganism och Thatcher. Jag skulle vilja ha en liten Cottage mitt på engelska landsbygden med förtjusande karaktärer runt omkring mig som bjöd in mig på afternoon tea och berättade skvaller om de andra grannarna och förmedlade odlartips till mina vackra blomrabatter som jag naturligtvis ska ha.

Senast lästa i bok väg är P.G Woodhouse 'Much obligied , Jeeves'. En bok som inte är nobel material men ändå roar just undertecknad. Jag älskar ju fåniga gamla engelska 'saker' och har även sett Jeeves and Wooster som tv-serie. Boken utspelas i första halvan av 1900-talet i England. Bokens två huvudpersoner är den klantige evige ungkarlen Bertir Wooster och hans betjänt, killen med kollen, Jeeves. Bertie hamnar i alla möjliga förvecklingar som hans högt intelligenta betjänt räddar honom ur. I serien var det Hugh Laurie (Dr. House) och Stephen Fry (Black Adder, Gosford Park) som spelade dessa gossar, två utmärkta engelska aktörer i mitt ödmjuka tycke.



Annars har jag varit i Falun och irriterat mig på X. Åh förlåt vet ni inte vem jag menar. Jag tror att denne besserwisser har nämnts förut. Ex. när han hotade mig och tre andra tjejer med att aldrig förlåta oss(!!) om han körde i litteratur förra terminen. (Vilket han gjorde för att han inte läste några böcker utan googlade dem.)

Eller för att han försöka övertygade vår lärare om att persiska språket inte har några språkregler, utan man kan säga orden i meningar i vilken ordning som helst. "Heter lider jag storhetsvansinne X" - ni förstår logiken.... nej, det gjorde inte vi eller läraren heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar